DULA, P. Digitální zvukové efekty v obvodu FPGA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Student Přemysl Dula vypracoval bakalářskou práci s názvem Digitální zvukové efekty v obvodu FPGA. Cílem práce bylo navrhnout a realizovat zařízení upravující zvuk kytary, jehož základem je obvod FPGA osazený na vývojové desce. V teoretické části práce je rozebrána problematika zařízení realizujících kytarové efekty, popis vybraných efektů a výběr obvodů potřebných k realizaci zadaného efektového zařízení. Praktická část práce se věnuje návrhu samotného zařízení, jehož základem je vývojová deska s obvodem FPGA a rozšiřující deska s AD a DA převodníkem a kytarovým předzesilovačem. Nejprve je v ní podrobně popsána funkce obvodu AD a DA převodníku a jeho komunikace s obvodem FPGA. Dále následuje velmi stručný popis kytarového předzesilovače s filtrem a následný návrh rozšiřující desky. V závěru praktické části je podrobný popis funkce obvodu, který je implementován do FPGA. Navržená rozširující deska je funkční a je možné ji připojit k linkové úrovni zvukového signálu i přímo k snímači elektrické kytary. Obvod pro zpracování signálů, který je implementován do FPGA, mohl být lépe propracován. Také by bylo možné dosáhnout lepší kvality zvuku a efekty řetězit, čímž by se zvýšila využitelnost vytvořeného zařízení. Po formální stránce je práce na nízké úrovni. Kvalita obrázků je nevyrovnaná, některé jsou velmi špatně čitelné. Práce obsahuje řadu špatně volených odborných výrazů a stylistických nedostatků. Vyhodnocení výsledků je velmi stručné a informační hodnota naměřených grafů v příloze nízká. Student mohl k řešení projektu přistupovat mnohem aktivněji a přesněji dodržovat časový plán. Průběh práce byl nerovnoměrný a většinu práce student odvedl až v posledních třech týdnech před odevzdáním. Vzhledem k faktu, že student měl práci pouze dokončit, bylo možné dosáhnout výrazně lepších výsledků. Vzhledem k uvedeným nedostatkům hodnotím práci stupněm D s počtem bodů 67.
Cílem bakalářské práce bylo navrhnout a realizovat digitální zvukové efekty pro hudební nástroje pomocí obvodu FPGA. Převod analogového signálu na digitální a zpět, měl být realizován pomocí obvodu PCM3002 od firmy Texas Instruments. Student v teoretickém úvodu práce popisuje základní zvukové efekty a diskutuje rozdíl mezi jejich analogovým a digitálním provedením. Dále se v práci věnuje problematice převodu analogového signálu na digitální a zpět, s ohledem na zpracování audiosignálu. Vlastní řešení práce se sestává z prototypové desky plošných spojů a algoritmů implementovaných do obvodu FPGA. Prototypová deska je osazena signálovým převodníkem PCM3002, předzesilovačem signálu a obvody, které zajišťují napájení. Deska je vybavena konektorem pro připojení k vývojové desce od firmy Digilent s osazeným obvodem FPGA a dalšími periferiemi (tlačítka, paměti, zobrazovače). Studentovi se podařilo implementovat algoritmy pro realizaci efektů „distortion“, „delay“ a „chorus“. Sám však v závěru přiznává, že díky absenci paměti typu FLASH není možné přepínat mezi jednotlivými efekty během hry a díky absenci vhodného mechanického provedení (konstrukční rám, nožní spínač) je zařízení obtížně použitelné. Struktura práce je logická a přehledná. K formálnímu zpracování mám však několik výhrad. V textu práce se vyskytují pravopisné chyby (především shoda přísudku s podmětem), překlepy a větná stavba je místy dosti neobratná. Text práce je tedy spíše na nižší úrovni. Dalším problémem je kvalita některých obrázků, která zbytečně snižuje celkovou úroveň práce. Schéma zapojení v příloze B je špatně čitelné. Fotografie osazených desek plošných spojů na obr. 12 je velmi nekvalitní. Grafy uvedené v příloze D jsou na předloženém výtisku prakticky nečitelné a navíc nerespektují pravidla pro publikování grafu (nejsou popsány osy, není uveden rozměr veličin ani měřítko). Díky tomu je jejich informační hodnota prakticky nulová. Student pracoval s odbornou literaturou téměř výhradně v elektronické podobě, což je vzhledem k povaze práce v pořádku. Domnívám se, že předložená práce mohla vzhledem k času navíc, který měl student na dopracování, provedena lépe – a to jak po stránce praktické, tak i po stránce formální. Zadání práce bylo studentem splněno.
eVSKP id 61177