TOVÁRKOVÁ, T. Dobrá škola [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2025.
Bakalářská práce Terezy Továrkové navazuje na podrobné analýzy lokality, zpracované v předchozím semestru pod vedením doc. Ing. arch. Ivo Boháče, Ph.D. Autorka pečlivou analýzou stavebního programu nachází nezbytnou prostorově – provozní rovnováhu a v neuralgickém bodě historické srostlice odstraňuje tumor utilitárních přílepků. Na jejich místě v jednoduchém objemu koncentruje provozy jídelny se zázemím a knihovny s vloženými seminárními místnostmi. Výsledná hmota tak nejen naplňuje provozní požadavky zadavatele, ale ve výsledné situaci kultivuje prostory vnitřního dvora. Nově vytvořená (komunikační) platforma integruje jednotlivé objekty do plnohodnotného celku. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A |
Celkově návrh hodnotím jako přínosný a v jistém smyslu i velkorysý. Nicméně je zde trochu podceněn způsob a rozsah prezentace návrhu, tak aby nadchl budoucí uživatele stavby.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Navrhované řešení se nijak zásadněji nepromítne do urbanistické struktury města, dostavba se zcela soustřeďuje do dvorní části obou propojených škol. Nahrazuje původní poněkud bizardní protáhlou přístavbu novým robustním objektem, který naplňuje prostorové požadavky obou škol. Vznikají tak dva téměř uzavřené školní dvory s možností je využít za dobrého počasí k pobytu a u ulice 9. května zůstává volná parcela pro další rozvoj školy. | |
Provozní řešení | B | Provozní řešení přistavované stavby je jednoduché a přehledné. Nabízí velkoryse prostory pro výuku, volné chvíle i gastrozážitky ze školní jídelny. Je škoda, že se v návrhu nepodařilo vyřešit poněkud problematické propojení stávajících škol z hlediska bezbariérového užívaní. Je nutné využívat stávající výtah instalovaný ve dvorní části u chodby gymnázia a v přízemí tak muset absolvovat kus cesty venkovním prostorem k druhému výtahu v přistavované části, aby se handicapovaný žák nebo pedagog dostal z gymnázia do prostor střední odborné školy. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Konstrukční řešení je vhodně zvoleno pro předkládané prostorové řešení. | |
Architektonické řešení | B | Architektonické řešení předkladá práci s jednoduchými kubusy hmot s akcentem převýšeného prostoru knihovny. Objekt pracuje s pravidelným rastrem oken. Rytmus okenním otvorů na fasádách je konfrontován se svislými pruhy různě strukturované omítky. Je škoda, že prostorová zobrazení jsou jen ve zjednodušené podobě a naznačují celkový výraz a dojem z předkládaného návrhu jen částečně. | |
Formální úroveň | B | Předkládaná práce je zpracována na dobré grafické úrovni, působí přehledně a kultivovaně. |
eVSKP id 168543