BARTOŠ, J. Pohon pro elektrický motocykl [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Martiš, Jan

Student se zabývá přestavbou klasické motorky na elektrický pohon, jedná se tedy o jeho vlastní téma. V práci se věnuje zejména návrhu pohonu pro motorku (měnič + stejnosměrný motor), dotýká se ale i dalších aspektů, jako např. návrh akumulátoru. Student pracoval dosti samostatně ale využíval v dostatečné míře i konzultací. Konzultace se týkaly spíše elektrické stránky přestavby, student potřeboval např. poradit se schématem zapojení. Veškeré konstrukční práce student prováděl sám a projevila se jeho zručnost a zkušenosti. V práci se občas vyskytují nepřesnosti a některé věci nejsou dobře vysvětleny nebo zdůvodněny, ale celkově, graficky i stylisticky je úroveň práce velmi dobrá. Zadání bylo splněno a práci lze rozhodně doporučit k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
92

Posudek oponenta

Vorel, Pavel

Bakalářská práce se věnuje návrhu a realizaci elektrického pohonu pro malý motocykl. Součástí práce je stručná teoretická analýza i praktické měření ztrát použitého stejnosměrného motoru a popis jeho úprav. Pohon je dimenzován z hlediska stoupavosti, maximální rychlosti a maximálního výkonu motocyklu. Kompletně byl navržen a realizován Li-ion akumulátor a měnič pro motor. Z obsahu práce je patrné, že student se v problematice dobře orientuje, umí samostatně pracovat v rovině teoretických návrhů, je technicky nadaný, navíc řemeslně zručný a umí teoretické znalosti účelně využít prakticky. Formální úroveň práce je také dobrá, zde oceňuji studentovu schopnost výstižně vysvětlovat problematiku, s použitím pěkných rozvitých vět a souvětí, což nebývá pravidlem. V práci jsem nalezl jen jedinou podstatnou gramatickou chybu (na straně 17). Student se dopustil některých nepřesností a chyb, např. chybné vyjádření konstanty stroje c v rovnicích (2.1) a (2.2), nejasná formulace okolností, kdy může pracovat asynchronní stroj jako generátor na (str. 18), nepřesné vysvětlení vzniku momentové pulzace EC motoru (str. 19), nejasná definice ztrát v komutátoru (str. 26), kde se tvrdí, že myšleny jsou ztráty třením, ale z Tab. 3.1 je vidět, že jmenované ztráty výrazně závisí na proudu kotvy, nepravdivé tvrzení, že vodíkové palivové články mají dlouhou životnost (str. 33), neodpovídající schématická značka pro tranzistor P-MOSFET na Obr. 7.1. Teoretický přehled o typech motorů by mohl být podrobnější a odbornější, se zaměřením na vzájemné srovnání map účinnosti v závislosti na momentu a otáčkách a s vysvětlením příčin a souvislostí. Rovněž princip funkce snižujícího měniče v kap. 7.1 mohl být podrobnější, např. s vysvětlením, proč platí právě rovnice (7.1). Uvedené nedostatky v teoretické rovině nejsou závažné. Oceňuji nesmírné množství kvalitně odvedené práce řemeslné. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A/91.

Navrhovaná známka
A
Body
91

Otázky

eVSKP id 142479