ČEREMETOVÁ, E. Nejčastější příčiny chybovosti řídícího letového provozu při poskytování služeb ŘLP [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Studentka pracovala na DP samostatně, sama nastínila vizi práce, včetně postupů a použitých metod. V práci je provedena jednak analýza činností řídícího letového provozu, včetně komunikace mezi pilotem a řídícím LP, jednak analýza chyb a příčin, které tyto chyby způsobují, včetně možných důsledků. Chyby jsou kategorizovány podle klasifikačního systému HFACS. Rozboru nejčastějších chyb a jejich příčin se věnuje studentka podrobněji. Část práce se zaobírá analýzou statistických dat o nehodách a incidentech v ČR, včetně příčin jejich vzniku. Samostatnou část práce tvoří návrhy, jak snížit chybovost řídícího LP. Tyto návrhy byly konzultovány jak se samotnými řídícími LP, tak i s odborniky na lidský faktor a na vyšetřování příčin leteckých nehod. V rámci zvýšení kvality práce je také proveden rozbor reálné katastrofy, včetně závěrů z vyšetřování odborným orgánem. Studentka při práci používala odbornou literaturu domácích i zahraničních autorů, legislativní dokumenty a publikované výzkumné a závěrečné zprávy z oblasti lidského faktoru a leteckých nehod. Z formalní stránky práce obsahuje drobné překlepy. Práce odpovídá požadavkům kladené na DP, proto ji doporučuji k obhajobě. Práci hodnotím stupněm “B”.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce je příspěvkem k úvahám o metodách a možnostech zjišťování a odstraňování příčin leteckých nehod, zahrnujících negativní vlivy působení lidského činitele v procesu řízení letového provozu. Snahou autorky a cílem její práce proto bylo prozkoumat příčiny lidských chyb v tomto procesu; objasnit kritéria třídění těchto chyb; popsat modely vzniku lidských chyb v praxi ŘLP; předložit vlastní návrhy na snížení pravděpodobnosti vzniku těchto chyb v reálném prostředípracovišť ŘLP (především v činnosti ATCo). V tomto základním rámci bylo zadání diplomové práce splněno. První část DP je kompilací závěrů a ustanovení platných dokumentů, pojednávajících o podstatě činnosti pracovníků ŘLP (především ATCo) a o požadavcích na jejich odbornou připravenost a vybavení jejich pracovišť. Popis je doplněn o zápisy zkušeností a dojmů vybraných ATCo z výkonu jejich funkcí. Text obsahuje řadu ne zcela jasných interpretací získaných zkušeností. Část 5 je přehledem metod a popisů procesů a termínů, používaných při výkladu podstaty metod posuzování lidských chyb. Výklad obsahu a volný popis těchto metod je často nepřesný, což usvědčuje autorku z nezvládnutí problematiky do takové hloubky, aby uměla zcela správně definovat obsah a význam použitých kategorií. Situaci do jisté míry zachraňují tabulky, uvedené na str. 26, 27, na stranách 34 – 37, 42 – 46 a 49 - 50. Podrobnější výklad důvodů použití těchto tabulek jsem v práci nenašel. Části 5.5 jsou koloritem (patří do tématiky DP, ale nejsou autorkou dále využity). Část 6 obsahuje vlastní návrhy autorky na opatření pro snižování pravděpodobnosti výskytu leteckých nehod vlivem personálu stanovišť ŘLP a je tedy vyvrcholením práce na DP. Posouzení významu a realizovatelnosti těchto návrhů je úlohou pro aktivní ATCo a managementy letišť. Hlavními otázkami při ověřování aplikovatelnosti návrhů zřejmě bude řešení možného rozporu mezi důsledky jejich technické aplikace v reálném provozu ATCo a vytvářením co nejpříznivějšího prostředí pro práci řídicích ATC. Text zprávy o DP je převážně tvořen kompilacemi převzatých částí textů studované literatury. Obrázky na str. 23 a 24 jsou zjevně zbytečné. Interpretace závěrů z literatury je povrchní. Úroveň použití slovenštiny je nízká – závěry autorky jsou často nejednoznačné. Převzaté zkušenosti nejsou autorkou využívány tvůrčím způsobem. Přínos práce není prokazatelný. Bude-li se autorka DP touto činností zabývat i v budoucnosti, bude si muset celou popisovanou problematiku ještě důkladně prostudovat a prověřit. Závěr: Úkoly, vytčené v cílech práce, byly v podstatě splněny. Diplomová práce slečny Bc. Eriky Čeremetové je ale prakticky pouze souborem kompilací závěrů jiných autorů. Výklad převzatých teoretických závěrů je pouze povrchní. Není zatím zřejmé, zda opatření, naznačená v části 6, bude možno v praxi pracovišť ŘLP realizovat. Z těchto důvodů navrhuji komisi pro obhajoby DP hodnotit tuto práci známkou „dostatečně“ (E). V Brně dne 12. 6. 2014.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | E | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | E | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | E | ||
Práce s literaturou včetně citací | E |
eVSKP id 70391