VOLÁNKA, L. Stanice pro zkoušky odpružení jízdních kol [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Hodnocený diplomový projekt je z kategorie návrhově jednoduších, což je však vyváženo požadavky na důsledné ověření modální nezávadnosti řešení, nízké výrobní náklady a potřebou odladit funkční simulační model v prostředí ADAMS. Toto vše je důsledek připravované brzké realizace stanice (bezprostředně po ukončení rekonstrukce laboratoří B2). Přínosem studenta bylo i softwerové odladění nových kriterií pro experimentální hodnocení jízdních vlastností a jízdního komfortu testovaného kola.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Rostoucí nároky na zvyšování komfortu i ovladatelnosti jízdních kol určených pro jízdu v terénu vede nevyhnutelně k nutnému vývoji a optimalizaci systému odpružení. Pro systematický a časově úsporný přístup v této oblasti je nezbytné vybavení, které dovoluje efektivně testovat nejrůznější změny u klíčových komponent odpružení (zejména tlumiče a pružiny). Téma diplomové práce zabývající se konstrukčním návrhem stanice pro zkoušky odpružení jízdních kol je tedy nepochybně velmi užitečným přínosem v oblasti přípravy a provádění základních experimentů ve vývojovém procesu i validaci nových konstrukčních řešení. Vzhledem k poměrně dynamickému charakteru prováděných testů vznikají především nároky na správný návrh řešení konceptu testovací stanice a to zejména z hlediska dostatečné tuhosti. Testování jízdních kol má rovněž jistá specifika vycházející z jejich konstrukce. Diplomant se zde opírá o systematicky zpracovanou úvodní rešerši shrnující základní fakta ohledně celkové problematiky a existujících přístupů k řešení již realizovaných testovacích stanic. Tyto poznatky pak dále využívá při zpracování do několika koncepčních návrhů zaměření na splnění několika klíčových cílů vycházejících z požadované funkčnosti a finanční dostupnosti. Systematický přístup je dále použit i v procesu návrhu celé stanice - od předběžného k detailnímu řešení. Součástí práce je pak i návrh základní testovací metodiky a simulační dynamický model umožňuje virtuální testování kol při obdobných podmínkách jako na reálné stanici. Přestože celá práce je na první pohled relativně stručná, lze konstatovat, že je velmi dobře a účelně zpracovaná a v celém rozsahu splnila požadavky zadání. Je tak dobrým základem pro další kroky v optimalizaci konstrukčního řešení stanice. Po stránce formální úpravy (kromě drobných chyb, např. překlep u popisku str. 57) je celá práce i výkresové dokumentace na dobré úrovni. Již zmíněná stručnost je pak jistou výhodou, protože přináší přehlednost a strukturovanost při prezentování použitých přístupů i dosažených výsledků. Z hlediska struktury rozdělení textu jsou pak pouze trochu matoucí chybějící číslování podkapitol (např. str. 21-23), nebo rozdělení Tab. 4.2 na dvě strany, které však významněji nenarušují srozumitelnost a orientaci v textu. Protože řešitel prokázal schopnost zpracovat danou problematiku na odpovídající úrovni, doporučuji tuto práci k obhajobě a nárok na udělení titulu Ing.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 148895