AL-QUBATI, A. Technická diagnostika závěsu motocyklu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Klapka, Milan

Cílem předložené práce bylo potvrzení, že lze sestavit jednoduchou testovací metodu pro hodnocení technického stavu tlumení závěsu motocyklu. Testovací metoda měla být založena na rezonančně adhezním principu, který je v automobilovém odvětví znám jako EUSAMA test. V práci se zkoumalo, za jakých podmínek, lze tento typ testu uplatnit pro motocykly. Autor k tomuto účelu využívá simulace na zjednodušeném dynamickém modelu závěsu a experimentů. Jádrem práce je citlivostní analýza, která odhaluje, jaké provozní parametry mají vliv na spolehlivost zjištěných výsledků. Součástí je také návrh protiopatření, které negativní vlivy eliminují. Mé výtky směřují zejména k faktu, že jsem očekával větší hloubku studie. U simulací je převážně využíván lineární model tlumení, avšak i u motocyklů je obvykle charakteristika tlumení nelineární a vyvinutý model tak nezahrnuje některé kritické situace, které mohou vést k nežádoucímu odskoku kola. Stejně tak počet realizovaných testů s motocykly by mohl být větší, zde je však třeba poznamenat, že příležitosti pro testování byly významně sníženy pandemickou situací. Taktéž vyvozování závěrů ze simulací a experimentů by dle mého názoru šlo zpracovat lépe. Po formální stránce jsem žádné závažné chyby nezaznamenal. Cíle práce považuji za splněné, práci doporučuji k obhajobě a odevzdané výstupy hodnotím stupněm C. English version of the opinion: The thesis should confirm that a simple test method can be developed to assess the technical condition of motorcycle suspension damping. The test method was based on the resonant adhesion principle known in the automotive industry as the EUSAMA test. The test conditions were investigated under which this type of test can be applied to motorcycles. For this purpose, the author used simulations on a simplified dynamic suspension model and experiments. Sensitivity analysis is core of the work that reveals what operating parameters affect the reliability of the results obtained. It also contains suggested countermeasures to eliminate the negative effects. My criticisms are mainly directed to the fact that I expected more depth in the study. The simulations mostly use a linear damping model, but for motorcycles the damping characteristic is usually non-linear and thus the developed model does not include some critical situations that can lead to unwanted wheel bouncing. Similarly, the number of tests carried out with motorcycles could be larger. But it should be noted that the opportunities for testing were significantly reduced by the pandemic situation. In my opinion, conclusions part of the thesis could have been handled better as well. However, I did not notice any major errors formally. I consider that the objectives of the thesis have been met, I recommend the thesis for defence and I grade the submitted outputs with a grade C.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Růžička, Bronislav

Motocyklista patří z pohledu statistik těžkých následků při havárii v silničním provozu k silně rizikové skupině. Důležitým faktorem, který významně snižuje pravděpodobnost havárie je pochopitelně i technický stav motocyklu. Z hlediska jeho ovladatelnosti a tím i schopnosti bezpečně řešit krizové situace patří ke klíčovým prvkům také technický stav tlumičů, který významně ovlivňuje samotnou aktivní bezpečnost v silničním provozu. Rychlé (bezdemontážní) ověřování jejich správné funkce během provozu však prozatím není při pravidelných prohlídkách v běžné servisní praxi natolik rozšířeno, jako je tomu v případě testování automobilových tlumičů. Z tohoto pohledu téma diplomové práce otevírá zajimavou příležitost právě při vytváření a zavádění vhodných modifikací standartizované metodiky EUSAMA pro potřeby servisní diagnostiky motocyklů. Základní principy metodiky EUSAMA pro bezdemontážní testy tlumičů jsou obecně podobné jako v případě automobilů. Motocykl však díky své konstrukci vyžaduje některé specifické postupy v přípravě , provedení a vyhodnocení měření tak, aby výsledné hodnocení úrovně technického stavu tlumiče nebylo zkresleno dalšímy vlivy. Diplomant se tedy v úvodní části poměrně detailně zabývá rozborem relevantních parametrů v konstrukci motocyklu (resp. odpružení) ze které následně vychází tvorba jednoduchého dynamického modelu jako vstupu do MATLAB simulace. Součástí je i shrnutí základních principů metodiky EUSAMA, které se k tomuto vztahují. V hlavní části je pak pozornost soustředěna na ověření sensitivity změn kritických parametrů na samotný výsledek testu tlumiče s využitím simulací doplněných některými reálnými experimenty. Přestože uváděné výstupy zcela nepochybně tvoří hodnotný materiál, který může být zdrojem budoucích referencí v této oblasti výzkumu, chybí mně zde hlubší zamyšlení ohledně důležitých souvislostí nutných k procesu dalšího rozvoje metodiky testování zohledňující reálné provozní podmínky na silnici zejména z hlediska jízdní dynamiky motocyklu. I když práce jako celek obsahově zadání splňuje, výstupem jsou bohužel víceméně jen obecné poznatky o kritických parametrech, z nichž mnohé jsou známé již z vývoje testeru pro automobily (např.vliv tuhosti pneumatiky). Z tohoto pohledu tedy práci nenabízí nějakou vyšší přidanou hodnotu. Po stránce formální úpravy je celá práce i přiložený článek na dobré úrovni. Méně přehledně je zpracovaný přiložený souhrn výsledků, k vytvořenému dynamickému 2-DOF modelu v MATLABU pak nemám výtky. Za nedostatky lze v celkem jinak dobře zpracované práci považovat některé drobné překlepy ( např. str. 64, 70 atd.) , občasné nejasnosti (např. zdroj Fig. 5-5) a poměrně značné množství pravopisných chyb v tabulkách souhrnu výsledků. V závěrečném seznamu rovněž nejsou uvedeny některé zmíněné veličiny (např. z Fig. 2-19).Diplomant pak jako jeden z výstupů zpracoval i odborný článek, kde celou problematiku i zjištěné závěry poměrně srozumitelně shrnuje. Toto lze tedy hodnotit kladně. Protože řešitel prokázal schopnost zpracovat danou problematiku na přijatelné úrovni, doporučuji tuto práci k obhajobě a nárok na udělení titulu Ing.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 136884