STRÁNÍK, D. Emisní systémy osobních automobilů se vznětovým motorem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Student zpracoval jako téma bakalářské práce problematiku týkající se emisních systémů osobních automobilů se vznětovým motorem. Práce má 36 stran textu a je spíše rešeršního charakteru. Práce je dobře strukturována, nejprve se student věnuje samostatně palivům, tvorbě směsi, jednotlivým složkám výfukových plynů a jejich vzniku, dále emisním předpisům a následně konkrétním způsobům snižování emisí ve výfukových plynech. Grafická úprava práce je na velmi dobré úrovni a splňuje požadavky na technický text. Student práci konzultoval a přistupoval velice aktivně k řešení práce. Dobře pracoval s literárními prameny, které jsou správně citované a využil mnoho zdrojů i vědeckých článků. Velmi oceňuji kapitolu 5.3 Experimentální měření filtru pevných částic, kdy se student fyzicky podílel na měření emisí výfukových plynů a poznatky z něj zanesl do této práce. Práce je přínosná pro studenta či čtenáře jako úvodní literatura k pochopení snižování emisí ve výfukových plynech a jako přehled současných řešení. Kapitola návrhu vlastní koncepce velmi dobře shrnuje získané poznatky a přináší návrh dalšího rozšíření emisního systému, kde byl kladen důraz pouze na odstraňování emisí, bez ohledu na ekonomické náklady. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil všechny body zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením A/výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Závěrečná práce se zabývá emisními systémy pro vznětové motory osobních automobilů. V úvodu práce jsou popsána paliva vznětových motorů a jejich vlastnosti. Ve druhé kapitole je rozebráno spalování a aktuální konstrukce spalovacích prostorů. Na tuto kapitolu navazuje měření a vyhodnocení emisí vznětových motorů. Principy snížení emisí jsou rozebrány v následujících dvou kapitolách pojednávajících o metodách jejich eliminace. Na závěr práce jsou popsány emisní systémy dvou vozů, jejich jednotlivé prvky a umístění. Práce je doplněna o měření a vyhodnocení emisního testu. Z měření jsou vyvozeny logické závěry, které vypovídají o pochopení problematiky a testovací metodice. V závěru práce je navržen netradiční koncept výfukového systému eliminující všechny složky emisí. Drobnou úpravou by mohlo být využito teplo z výfukových spalin na generování energie a přidání mezichladiče stlačeného vzduchu. Každá kapitola obsahuje shrnutí zjištěných informací a stručný přehled, který je prezentován na odpovídající úrovni. Obrázky a informace jsou čerpány z adekvátních zdrojů a vhodně upraveny pro zachování čitelnosti a srozumitelnosti. Drobnou chybou je jen špatný název záhlaví v posledních dvou kapitolách. Cíle práce jsou splněny a práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 139750