BEDNAŘÍK, J. Řízení výukového modelu magnetické levitace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Student se ve své práci zabývá modelováním a řízením silně nestabilního výukového modelu magnetické levitace. S přihlédnutím k faktu, že se jedná o studenta obecného studijního programu Základy strojního inženýrství, a tudíž pro něj byla veškerá obsažená problematika zcela nová, zvládl student zadání práce velmi zdařile. V odevzdané práci mám malou výtku k několika nepřesnostem a rovněž bych na pár místech uvítal podrobnější vysvětlení – zejména u kapitoly 3.1.6. Rovněž bych studentovi vytkl místy nedostatečnou míru konzultace s vedoucím v průběhu řešení. Na odevzdané práci chválím, že je napsána logicky, uceleně a pochopitelně. Dosažené výsledky jsou velmi dobré a zcela jistě budou využity dalšími studenty pracujícími s modelem magnetické levitace při výuce v rámci studia Mechatroniky. Práci proto doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student ve své bakalářské práci pracoval s výukovým modelem magnetické levitace. Cílem práce bylo srovnat různé metody řízení. Smyslem této práce bylo kromě dosažení konkrétních výsledků také zorientovat se v oblastech nutných pro další studium oboru Mechatronika. Student realizoval celkem 3 různé metody – klasický PID regulátor, LQR a nakonec PID regulátor doplněný o feedforward kompenzaci. Provedl také poměrně zdařilou identifikaci tohoto nestabilního systému a vytvořený model použil jak pro simulační testování, tak pro návrh feedforward kompenzátoru. Srovnání jednotlivých metod je provedeno na základě různých signálů požadované polohy levitující kuličky. U tohoto srovnání, např. v grafu č.54 by bylo dobré zobrazit také výstup samotného feedforward kompenzátoru, ne jen regulátoru, který do řízení zasahuje prakticky pouze při přechodových dějích, i když pro zajištění stability je nezbytný. Po formální stránce je práce v pořádku a získané výsledky považuji za zdařilé. Po uspokojivém zodpovězení dotazů práci doporučuji k obhajobě s hodnocením B - velmi dobře.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 101001