POLANSKÝ, L. Meteorologické informační zdroje pro posádky letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Věcně správná a přehledná práce o ztížených povětrnostních podmínkách letecké dopravy a o meteorologickém zabezpečování letectva na různých úrovních. Podrobně popisuje klasické informace pro posádky letadel i nejnovější dosud vyvíjené způsoby získávání a šíření meteorologických zpráv vysílaných na paluby letadel i z palub do pozemních stanic. Autor se dobře orientuje v tematicky rozsáhlé problematice, text opírá o dostatečný počet zdrojů a vhodně provází obrázky, z nichž některé jsou jeho originálem. Vhodné jsou i přílohy a pečlivý je soupis použitých zkratek. Práce v plném rozsahu splňuje cíle zadání. Otázky: Jak autor rozumí tvrzení, že počasí je jen v troposféře? Že meteorologická pozorování na letištích se provádějí v pevně stanovených termínech?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Úkolem autora bylo vytvořit přehled meteorologických jevů významných z hlediska bezpečnosti letu a popsat současný způsob poskytování výstrah před těmito jevy. Dalším zadaným cílem bylo zmapování moderních způsobů získávání a šíření meteorologických informací v leteckém provozu. Z hlediska naplnění cílů je práce autorem rozdělena do sedmi kapitol, přičemž v kapitole 1 je krátký úvod a v kapitole 7 je uveden závěr práce. V kapitolách dva až pět autor popisuje meteorologické jevy významné pro bezpečnost leteckého provozu a konvenční meteorologické zprávy. Tato část je sice rozsáhlá, avšak jde pouze o rešerši dostupných informací. Autor mohl tyto informace obohatit např. zjištěním procentuálního podílu na nehodách, nebo doplněním informace o způsobu varování. Rovněž mohly být v kapitole přehledněji rozděleny meteorologické jevy a prvky. V kapitole 6 je proveden přehled moderních způsobů distribuce meteorologických informací. Tato část práce je však značně stručná a bez obrázků zabírá zhruba pouhé dvě strany textu. V úvodu kapitoly by rovněž bylo vhodné uvést způsob, jakým byly vyhledávány informační zdroje. V práci bych též čekal více informací o moderních informačních zdrojích poskytujících meteorologická data, Autor ze specializovaných systémů zde popisuje systém WIS přičemž v podkapitole 6.1 zmiňuje, že společností zabývajících se vývojem je více. Je škoda, že autor neuvedl další příklady. Práce má dobrou grafickou úroveň, avšak v rozporu s požadavky je tištěna jednostranně. Rovněž se v textu práce vyskytují zbytečně prázdná místa, která mohla být zaplněna textem.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 92994