IVANČOVÁ, Z. Příprava, charakterizace trimethylchitosanu a ověření jeho interakčních schopností vůči variabilně nabitým iontovým sloučeninám [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2019.
Studentka Zuzana Bayerová se ve své práci zaměřuje na velmi aktuální tématiku přípravy a následnou charakterizaci trimethylchitosanu. Neméně důležitým cílem práce bylo ověření schopností interakcí s iontovými sloučeninami (organická barviva a tenzidy). V úvodu posudku je nutné zmínit, že předložená bakalářská práce přesahuje množstvím experimentů a především kvalitou zpracování a interpretace výsledků standardní bakalářské prace a v některých případech i prace diplomové běžně publikované na půdě Fakulty chemické VUT v Brně. Studentka Zuzana Bayerová ve své práci jednoznačně prokázala, že je schopna pracovat s odbornou literaturou a nabyté znalosti převést do experimentální činnosti. O výše uvedeném tvrzení svědčí především fakt, že byla schopna ve své práci úspěšně syntetizovat trimethylchitosan na základě odborné publikace, ba co víc, byla schopna popsanou syntézu ještě optimalizovat tak, aby byl zaručen vyšší a kvalitnější výtěžek syntézy. Po úspěšné syntéze provedla sérii charakterizačních experimentů vedoucí k úspěšnému prokázání, že se skutečně jedná o trimethylchitosan. Zde oceňuji především vlastní invenci, že byla schopna si sama domluvit měření NMR spektroskopie jakožto hlavní metody pro prokázání, že se jedná o trimethytchitosan. Pravidelně konzultovala své výsledky s vedoucím práce, lépe řečeno spíše jen oznamovala pozitivní i negativní výsledky svému vedoucímu, což je míněno pozitivně a svědčí o samostatnosti studentky. Mnohé experimentální potíže byla schopna vyřešit sama případně po konzultaci s vedoucím práce. Naměřené výsledky byla schopna kvalitně zpracovat a zároveň výborně interpretovat. Navíc z interpretovaných výsledků byla schopna obstojně vyvozovat logické závěry. Oceňuji také, že si sama navrhnula možnosti, kam by se výzkum v oblasti trimethylchitosanu mohl ubírat. S celkovým přístupem studentky jsem nad míru spokojen. Bakalářská práce Zuzany Bayerové rozhodně není žádné faux-pas, ba spíše se jedná o hrdinský čin. Zároveň doufám a pevně věřím, že přístup studentky k vědecké činnosti vydrží i v nadcházejícím studiu i závěrečných pracích. Práci Zuzany Bayerové samozřejmě hodnotím stupněm A – výborně a vřele a s chutí ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce je věnována přípravě modifikace chitosanu zmíněné v jejím názvu a základní studii elektrostatických interakcí připraveného modifikovaného polymeru. Studentka zjevně na vlastní kůži poznala typickou situaci chemika-syntetika – není vůbec snadné a přímočaré reprodukovat postupy pospané v literatuře. Nicméně zadanou syntézu nakonec úspěšně zvládla a těžkosti na své cestě jen lehce naznačuje. Už jen samotné zvládnutí této syntézy by bylo zcela dostačující pro sestavení a sepsání bakalářské práce. Je proto nutno vyzvednout, že studentka zvládla udělat i průzkum interakcí připraveného produktu s opačně nabitými komponentami i vybraných vlastností takto vznikajících komplexů. Práce je standardně členěna, napsána docela srozumitelně, místy se vyskytují stylistické nešikovnosti, na druhou stranu je vyvažuje několik vět jasně dokumentujících autorčino nadšení pro trimethylchitosan. Formální stránka je na slušné úrovni. Závěry odpovídají popsaným výsledkům, a jak už jsem naznačil výše, zadání bylo rozhodně naplněno. Několik konkrétních výtek pro poučení do budoucna. Obr. 2 na str. 7 má přehozen popisek primárních a sekundárních hydroxylů. V celém textu často chybí odkazy na příslušné obrázky, odkazy na literaturu bývají až na konci odstavce, i když se z literatury zjevně čerpalo už v prvé větě. Patrně automatické odkazování přiděluje v textu slovu obrázek velké „O“, což není správně. První řádek na str. 40 asi chybně mluví o agaru. Na rozdíl od podobných obrázků začíná vodorovná osa na obr. 29 (str. 40) až na hodnotě 5 mm, což mate diskusi o koncentraci na rozhraní. Tzv. vyhlazení spekter (str. 31) by si zasloužilo podrobnější informace. Na pravou míru musím uvést tvrzení na konci str. 26 – elementární analyzátor nenáleží uvedené firmě, ale FCH, firma je jen výrobcem. Bakalářskou prací studentka prokázala schopnost vypořádat se se zadaným technickým problémem včetně souvisejícího studia literatury, odvést odpovídající laboratorní činnost a vše shrnout do srozumitelného textu. Práci je určitě možno doporučit k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 115208