HUB, P. Návrh využití letounu Z 143 Lsi pro akrobatický provoz [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Zadaní DP vycházelo z požadavku firmy Zlin Aircraft (ZA) posoudit možnosti využití stávajícího letounu Z 143 Lsi částečnš pro akrobacké lety v kategorii A. Pro zařazení letounu do kategorie A diplomant řešil hmotnost a centráže , konstrukční úpravy pro snadnou rekonstrukci v provozu a požadavky, pevnostní otázky a certifikaci. Řešena byla také změna zástavby nové pohonné jednotky umožňující akrobatický provoz a související výpočty výkonů a vlastností. . Diplomat se zhostil úkolu aktivně v celém rozsahu zadání. Počítalo se s návštěvou s krátkou stáží ve firmě ZA k získání podrobnějších informací k řešení DP, ale z důvodu covidových omezení to nebylo možné a diplomant se musel opírat jen o poskytnuté podklady od vedoucího DP. Základní čtyřmístný letoun bude vedle provozuv kategorii N a U, schopen provozu v akrobatické kategorii a rozšíří se tak nabídka firmy o nové zákazníky. Pro fitmu ZA jsou výsledky DP podklad pro zvážení budoucí realizace.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce představuje ucelenější analýzu možnosti provozu letounu Z143LSi omezeném akrobatickém provozu. Rozsahem a náplní práce odpovídá požadavkům na DP, vyjma hodnocení dopadu na životnost letounu. Grafická úprava dobrá a práce nevykazuje prvky plagiátu. K vlastní práci mám následující připomínky: Str. 7 - zcela nelogicky po kapitole 2.2 popisující křídlo pokračuje autor kapitolou 2.3 Polára křídla a pak následuje dále popisem draku letounu. Str. 11 - není jednoznačně specifikován vybraný předpis a jeho Amdt. Str. 15 – u první rovnice není zjevné, zda výraz v závorce má vazbu na jednotku, či číslování vztahu. Str. 15 - z uvedeného záměru nenavyšovat zatížení plyne nutnost redukoval maximální vzletovou hmotnost na 4,4.1080/6 = 792 kg, což ve srovnání s aktuální prázdnou hmotností 860 mi připadá nerealizovatelné, případně pro 1350*3,8/6-120 (posádka)=735 kg prázdné hmotnosti. Pokud má konstrukce pevnostní rezervy, je třeba to uvést v úvodu analýzy. Následně pak je otázkou, zda je nutné demontovat sedačky, když je přijatelná pevnostní rezerva. Stra 21 – srovnání tabulek 10 a 11 je velmi obtížné a nedává konzistentní informaci. Vztažné rameno X není zadefinováno. Údaj x v Tab. 13 je zavádějící. Str. 29 – proč se neuvažuje i těžší pilot, případně 2 piloti? Str 34 - kap 6.1.2 je zbytečné opisovat vztahy z předpisu (výpočet návrhové rychlosti), pokud do nich autor nedosazuje. Str. 43 – označení součinitele bezpečnosti kmin je zavádějící, jeho definice je špatná. Autor si nadále systematicky zaměňuje termíny součinitel bezpečnosti a jistotu. Str. 44 – popisovaný případ A3 jako kladný manévr při VA neodpovídá Obr. 29, který řeší poryv. Pro porovnání únosnosti doporučuji srovnávat silový či momentový účinek, protože % vyjádření může být zavádějící. Str. 47 – Hodnoty součinitele bezpečnosti jsou v podstatě dané. Autor by měl uvádět součinitel rezervy. Str. 51 – není zřejmá vztažná osa pro výpočet jednotlivých kroutících momentů uváděných na Obr. 34 Str. 73 – certifikační proces je zahajován žádostí na EASA.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 141050