HÝLOVÁ, A. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Citlivý, přesto však logický, promyšlený návrh výrazně využívající potenciálu místa a jeho okolí, fenoménu toku Ostravice a motivu školy - významné městské budovy jako dominanty na „zeleném pásu“ propojující lokality od Komenského sadů po Dolní Vítkovice. Architektonickému řešení dominuje koncept ozeleněných pavilonů, svírajících mezi sebou atria drobného měřítka a různého charakteru, která jsou kontrastně doplněna výrazným objektem tělocvičny a menzy s kavárnou/pizzerií, jakožto objektem sdíleného využívání s místní komunitou/veřejností. V celkovém hodnocení výrazně oceňuji autorčin příkladný a svědomitý přístup k práci na projektu. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A 95.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Svědomitý, samostatný a intenzívní přístup k diplomové práci s dobrým časovým rozvrhem. |
Práce dokládá koncepčnost a kreativní přístup k zadanému úkolu a zdá se, je slečna Adéla Chroboczková připravena se podílet na tvorbě podoby prostředí, v němž žijeme. Po prostudování předloženého diplomového projektu konstatuji, že do takové školy bych určitě chodil rád... , a proto předložený diplomový projekt hodnotím A92.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Předložený diplomový projekt dále rozvíjí urbanictickou situaci, kterou studentka Bc. Adéla Chroboczková ustavila v předcházejícím semestru. Jedním z jejich východisek je masterplan, zpracovaný spolkem Maxvan, vítězem mezinárodní urbanisticko-architektonické ideové soutěže pro oživení území Černé louky. Samotný objekt školy, který je předmětem posuzovaného diplomového projektu, tvoří závěr celé urbanistické figury dané lokality, její poslední článek, „rozpouštějící se“ v řece Ostravici. Tento koncept je ve své topografii možný a navíc zajímavý, a na současnost města a „Maxvany“ formulovanou budoucnost organicky navazuje. Umístění školy a její základní tvarování a urbanistické napojení na okolí je prostě OK. | |
Architektonické řešení | A | Hmotová modelace je založena na hře geometrizovaných terénních vln – všechny pavilony, s vyjímkou vstupního, mají navrženu zelenou střechu a stěny. Štítové stěny jsou pak celoprosklenné. „Zelené“ pavilony působí architektonicky čistě a jsou mému oku příjemné, což ovšem o vstupním objektu říci bohužel nemohu. Ten sice do konceptu modelace objemů tvarově zapadá organicky, jeho velikost se jeví z hierarchického pohledu také v pořádku, avšak architektonická drobnokresba by mohla být vůči dětem vstřícnější..... Myslím, že snaha „nepřiznat“ při pohledu zvenčí stropní desky ve dvoupodlažních, „zelených“ pavilonech není nezbytná, navíc je reálně skoro nedosažitelná a brání správnému „čtení“ budovy. Vizualizace se nám snaží namluvit, že se jedná o vysoké jednopodlažní prostory. Řešení pak přináší komplikace v konstrukčním detailu.... | |
Provozní řešení | A | Adéla v diplomovém projektu předkládá čistý pavilonový koncept řešení školy resp. škol. Bezkolizní, čistý, logický.... A navíc - jednotivé pavilony mezi sebou vytvářejí příjemná zákoutí... pozn. údržba střech a celého areálu drobně zvýší zaměstnanost v tomto razovitem regionu... | |
Technicko konstrukční řešení | B | Koncept konstrukčního řešení odpovídá prostorům a tvarům, které chce Adéla vytvořit. Vhodnost či nutnost založení na pilotách a milánských stěnách však nedokážu posoudit.... Předložené konstrukční detaily zbytečně překračují rámec celkové rozpracovanosti projektu a působí řekněme neobratně (rovněž viz má poznámka v kapitole o architektonickém řešení). | |
Formální úroveň | A | Předloženmá práce je zpracována přehledně, srozumitelně a na vysoké grafické úrovni a podává ucelenou informaci o řešení zadaného úkolu. |
eVSKP id 72711