BARANČOKOVÁ, Z. MKP analýza nárazovej skúšky modelu osobného automobilu zo stavebnice LEGO® [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Dlugoš, Jozef

Záverečná práca začína vhodne formulovanou rešeršnou časťou. Tá popisuje, že stavebnica LEGO®, nie len hračka, ale je možné ju využiť ako model k zložitejším problémom. Následuje popis nárazových skúšok stavebnice, ktoré boli už vykonané hlavne v zahraničí. Nasleduje samotné riešenie MKP modelu nárazovej skúšky vybraného vozidla LEGO®. Za týmto účelom študentka zistila vhodné nastavenie modelu tak, aby boli výsledky porovnateľné s realitou. Nie je nutné zdôrazňovať pracnosť tvorby modelu. Práca obsahuje zaujímavé výsledky, či už sú to veľmi rozdielne publikované a namerané sily rozpojenia. Líšia sa aj sily rozpojenia pri rýchlom dynamickom deji alebo pri modeli, ktorý bol dlhšie v kľude – možnosť prítomnosti studených zvarov? Opakovateľnosť experimentov nárazových skúšok je veľmi dobrá. Grafická úroveň je na nadpriemernej úrovni. Práca je logicky usporiadaná tak, ako bola aj uskutočnená. Konzultácie boli využívané pravidelne. Práca pani Barančokovej ukazuje reálne problémy pri simulácii nárazových skúšok stavebnice LEGO® a môže slúžiť ako úvod do tejto problematiky. Ciele práce sú splnené.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Řehák, Kamil

Diplomová práce paní Barančokové je zaměřena na MKP analýzu nárazové zkoušky lego modelu osobního automobilu. Věcná část je obsažena na 65 stranách, přičemž rešeršní části je věnováno 20 stran. V úvodu práce je věnována pozornost lego stavebnicím, přičemž tuto kapitolu shledávám jako okrajovou k dané problematice. Se zaměřením práce je však úzce spjata druhá kapitola, která se věnuje projektu Lego Challenge, který spojil oblast numerických simulací a stavebnic Lego. V rámci této kapitoly tak jsou představeny dosažené výsledky jiných analýz, jež byly doposavad realizovány. Získané informace z této rešerše jsou tak klíčové pro vlastní řešení diplomové práce. V rámci rešeršní části práce studentka téměř výhradně využívá citace na konci odstavce, čímž je negativně ovlivněna provázanost mezi zdrojem a informací, ke které náleží. Následně je již řešena geometrie vybraného modelu a její tvorba z dílčích kostek. Z hlediska stavby je pak klíčové spojení jednotlivých kostek mezi sebou, jež je řešeno jak na základě informací získaných z rešerše, tak i na základě vykonaného technického experimentu, který studentka navrhla a vykonala v kooperaci s Technickou univerzitou v Ostravě. Tyto údaje byly využity pro nastavení kontaktu mezi kostkami. Kromě dílčího technického experimentu byl vykonán i čelní náraz modelu osobního automobilu do pevné překážky, přičemž celý průběh byl monitorován za účelem validace výpočtového modelu. Pozitivně hodnotím zaměření se na vliv opakovatelnosti, změnu rychlosti nárazu, či zjištění vlivu stáří stavebnice. Pro posouzení vlivu všech parametrů by však bylo nutné vykonat větší množství experimentů. Pro zvýšení přehlednosti, do jaké míry se jednotlivé komponenty rozdělí a vzájemné porovnatelnosti stavu po experimentu, by bylo vhodné jejich pravidelné uspořádání. Na základě porovnání výsledků experimentu s výsledky numerické simulace bylo zjištěno, že parametry stanovené na základě předchozích úkonu neumožňují simulovat reálné chování, za tímto účelem bylo navrženo rozdělení do dílčích oblastí, jež se chovají obdobně a provedena citlivostní analýza klíčové parametry, což vykazovalo větší míru shody. Práce je přehledně zpracována, celkově vyvážená, čtivá a obsahuje nemalé množství obrázků, jež jsou vhodně zapracovány. Studentka v průběhu zpracování závěrečné práce prokázala schopnost využití nabytých znalostí na řešení konkrétního úkolu, a proto práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 157964