CHROMÝ, P. Jazyk reklamy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.
Tématem předložené bakalářské práce je popis a analýza charakteristických jazykových prostředků, jež se vyskytují v současné moderní reklamě a to jak ve formě elektronické, tak tištěné. Práce sestává ze tří rozsáhlých kapitol. První kapitola je věnována definici reklamy a jejímu historickému vývoji. V této kapitole jsou rovněž specifikovány různé druhy reklamy a je popsána a analyzována struktura reklamy v tištěné podobě. Druhá kapitola se zabývá verbální a neverbální komunikací v reklamě a zejména jednotlivými aspekty jazykových prostředků, jež jsou v reklamě používány. Třetí kapitola pak představuje praktickou analýzu osmi reklamních textů z oblasti automobilového průmyslu s důrazem na výskyt těch lingvistických jevů, jež byly popsány v kapitole předchozí. Závěrečná část přináší shrnutí výsledků analýzy a rovněž jsou představeny některé výrazné rysy a tendence současné reklamy. Z hlediska respektování pravidel standardního jazyka je práce na poměrně dobré úrovni. Gramatické chyby, jež se v práci objevují, se týkají zejména užití členů, shody podmětu s přísudkem, nesprávného slovosledu a interpunkce, případně se jedná o chyby ve formě překlepů způsobené nepozorností. Grafické zpracování práce je velmi kvalitní. Text práce je adekvátně členěn a je přehledný. Nicméně je nutné podotknout, že teoretická část (první a druhá kapitola) a část praktická (kapitola třetí, jež se věnuje samotné analýze reklamních textů), nejsou z hlediska rozsahu a ani samotného obsahu ve vzájemném souladu. Poněkud problematický je z hlediska rozsahu také samotný výběr textů určených k analýze i jejich poměrně nízký počet. Z hlediska stylu je práce na odpovídající úrovni. Autor se sice nevyhnul některým neobratným vyjádřením, ta však porozumění nikterak nenarušují. Některé neformální výrazy autor nahradil vhodnějšími poté, co na ně byl na konzultacích upozorněn. Dále je nutné podotknout, že autor cituje z celé řady zdrojů, z nichž mnohé jsou elektronického původu, přičemž vhodnější by mnohdy bylo citovat z doporučené odborné literatury v tištěné podobě (jedná se např. o definice různých lingvistických jevů). Ostatní formální náležitosti práce jsou v pořádku. Závěrem konstatuji, že i přes výše zmíněné výhrady práce splňuje požadavky, hodnotím ji známkou D (68 bodů) a doporučuji ji k obhajobě.
Cílem bakalářské práce má být analýza jazykových prostředků v oblasti reklamy. Teoretickou část práce tvoří kompilace různých zdrojů a nabízí přehledné shrnutí dané problematiky, ve vlastní autorské části student bohužel tíhne k velmi obecným, povšechným tvrzením a text místy působí rozvlekle a nekonkrétně. V části zabývající se lingvistickými prostředky najdeme teorii ilustrovanou zajímavými příklady, byť vesměs nesouvisí s analyzovanou doménou. Z hlediska struktury je práce poněkud nevyvážená. Teorie výrazně převažuje nad praktickým rozborem. Ve vlastní analytické části by pak bylo dobré použít rozsáhlejší korpus. Analýza také tak úplně nereflektuje rámec naznačený v teoretické části: nevyužívá uvedené klasifikace, nezabývá se naznačenými funkcemi jazyka a do značné míry se omezuje na formální popis jazykových prostředků. Zajímavé momenty ovšem tvoří části, v nichž se student věnuje figurativnímu jazyku a přenosu významů. Jazyková úroveň práce je poměrně dobrá, ačkoli se autor nevyvaroval některých chyb, a to lexikálních, gramatických (především členy) či slovotvorebných ( např. Classification by targeting audience, s.6). Zřídka se vyskytnou i překlepy (Stantos – Stanton, str.3, či oh the car, str.31) a chyby z nepozornosti (Long live stupid, str. 18 – chybí původní verze rčení). Některé větné konstrukce jsou pak poněkud neobratné. Práci i přes uvedené nedostatky doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou E.
eVSKP id 103095