OTAVA, L. Algoritmy monitorování a diagnostiky pohonů se synchronními motory [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Václavek, Pavel

Disertant se v předložené disertační práci zabývá metodami modelování poruch pohonů se střídavými motory a algoritmy jejich detekce. Detailně jsou studovány rovněž implementační otázky těchto diagnostických algoritmů. Uvedená problematika představuje otázku zajímavou nejen v oblasti teorie, ale především s velkým dopadem na reálné aplikace v průmyslu a zejména automobilových technologiích. Je třeba rovněž zmínit fakt, že diagnostika elektrických pohonů představuje poměrně širokou tématiku. Řešená problematika je dlouhodobě v centru zájmu jak výzkumných týmů, tak i pokročilé průmyslové praxe. Disertační práce přináší ucelený pohled na existující i nové řešení modelování a detekce poruch. Disertační práce je tak současně kvalitním výchozím materiálem pro navazující výzkumné aktivity. Za hlavní přínos práce považuji jednak navržené postupy modelování obvyklých poruch elektrické části řízených motorů. Vlastní prací doktoranda je i sada algoritmů umožňujících automatickou detekci a ve většině případů i jednoznačnou klasifikaci poruchy. Algoritmy byly prakticky ověřeny na reálných pohonech v laboratorních experimentech. Výsledky práce disertanta byly dostatečně zveřejněny zejména v rámci příspěvků na významných konferencích a spoluautorství publikace v impaktovaném časopise. Disertant se zapojil do řešení řady mezinárodních projektů H2020, kde měl možnost porovnat své výsledky a přístupy s aktivitami předních evropských týmů jak z akademické, tak průmyslové sféry. Předložená disertační práce se stala východiskem pro vývojové práce v projektech H2020 3Ccar, AutoDrive a 1000kmPLUS. Tyto projekty se zabývají mimo jiné pohony odolnými selhání pro příští generace plně elektrických automobilů, kdy zejména pro autonomní automobily je spolehlivost pohonu kritickým parametrem. Diagnostika pohonu řešená v předložené práci je pak předpokladem pro volbu strategie řízení pohonu v poruše. Během studia a při zpracování disertační práce disertant prokázal schopnost samostatné tvůrčí a vědecké práce, jakož i efektivní spolupráce v rámci mezinárodních výzkumných týmů. Domnívám se, že předložená práce splňuje požadavky kladené na disertační práci a doporučuji ji k obhajobě.

Navrhovaná známka

Posudek oponenta

Glasberger, Tomáš

viz pdf

Navrhovaná známka

Lettl, Jiří

viz pdf

Navrhovaná známka

eVSKP id 129818