MACHÁČEK, J. Řízení BLDC motoru se setrvačníkem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Pohl, Lukáš

Zadání této Bakalářské práce je zaměřeno především na vektorové řízení BLDC motoru spolu s průzkumem metod pro brždění setrvačné hmotnosti připojené k motoru. Odevzdaná práce je vhodně strukturovaná, má délku požadovanou pro bakalářskou práci a přes občasné překlepy a nevhodnou formulaci je dostatečně čitelná. Po odborné stránce je zadání poměrně komplexní. Kromě seznámení se s metodami vektorového řízení a metodami brždění motoru také vyžaduje jejich implementaci na reálném motoru. K testovacím účelům byl také studentem vytvořen testovací přípravek určený k měření brzdného momentu. Na všech aspektech vypracování bakalářské práce pracoval student samostatně a docházel na domluvené konzultace. Realizace řízení probíhala na experimentální verzi předpřipravené výkonové desky a s tím také souviselo několik problémů, na které student během své práce narazil. Většinu těchto problémů byl schopen odhalit a opravit sám. Samostatný přístup studenta měl však také svá negativa. Jak se ukázalo po odevzdání příloh, tak některé postupy, které byly zvoleny k implementaci řízení, jsou značně nevhodné. Zvolené řešení je sice plně funkční, ale určitě není optimální. Výsledkem této práce je funkční přípravek pro měřené brzdného momentu motoru, který bude dále využit v navazujících diplomových pracích. Celkově práci hodnotím 82 body – B.

Navrhovaná známka
B
Body
82

Posudek oponenta

Otava, Lukáš

Bakalářská práce pana Macháčka se na 41 stranách zabývá řízením BLDC motoru se setrvačníkem a vytvořením přípravku pro testování brzdného momentu použitého motoru. V teoretickém rozboru autor popisuje různé typy BLDC motorů a způsoby jejich řízení vzhledem k použitému motoru. Dále je popsáno vektorové řízení proudu motoru společně s technickými řešeními používanými při jeho realizaci. Kapitola HW se zabývá dvěma výkonovými měniči, jejich rozdíly, okrajově i společným vybraným mikrokontrolérem a motorem. Jsou uvedeny dva způsoby komunikace se snímačem polohy, které jsou následně využity při realizaci SW. Nikde v práci však nejsou zmíněny základní parametry motoru. Návrh mechaniky testovacího přípravku je shrnut pouze krátce popisem obrázku navržených dílů vyrobených pomocí 3D tiskárny a fotografií sestaveného přípravku. Zde bych očekával zdůvodnění návrhu vzhledem k parametrům motoru. Kapitola SW ukazuje použité periferie a jejich synchronizaci. Krátce je popsána realizace vektorového řízení. Regulátory jsou nastaveny experimentálně s ohledem na skokovou změnu žádané veličiny a poruchy, v práci bohužel tato měření nejsou uvedena. V této části postrádám zdůvodnění volby regulátorů vzhledem k použité soustavě a základní odhad parametrů regulátorů. Chybí také diskuze periody vzorkování. Z pohledu do zdrojového kódu v příloze je patrné, že algoritmus vektorového řízení běží na maximální rychlosti (omezené vyčítáním polohy rotoru) v hlavní smyčce programu a není synchronizován s periferiemi, což není správně. Z práce je patrné, že body zadání byly splněny, ale ne příliš precizně. Kladně hodnotím, že se studentovi podařilo zprovoznit řídicí software BLDC motoru a realizovat přípravek na testování brzdného momentu. Funkci obou těchto částí dokazují měření brzdného momentu a měření aktivního omezovače napětí napájecí sběrnice. Práce by si však zasloužila lépe navržený řídicí SW. Práce je členěna v logickém sledu. Z formálního hlediska patří práce k méně zdařilým. Je použito nejednotné formátování textu, v práci se vyskytují nepřesná vyjádření a překlepy (např. rovnice 3.3 a 3.6). Práci lze považovat za původní, autor v textu odkazuje na literaturu. Předložená práce přes uvedené nedostatky svědčí o bakalářských schopnostech studenta. Doporučuji ji k obhajobě s hodnocením dobře/C 70 bodu.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 119273