PAVLOVIČ, M. Vliv tlakové ztráty chladiče vozidla na jeho aerodynamický odpor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Vančura, Jan

Pan Bc. Matúš Pavlovič zpracoval diplomovou práci na téma Vliv tlakové ztráty chladiče vozidla na jeho aerodynamický odpor. K vlastní práci přistupoval velice svědomitě a pravidelně docházel na konzultace. Během realizace diplomové práce postupně prokázal znalosti nabyté v předchozích letech studia, spoustu dalších znalostí musel získat samostudiem dané problematiky. Přestože povaha práce byla velice náročná na výpočetní čas, podařilo se provést i jednu simulaci s modifikovanými geometrickými vstupy na rozhraní exteriér – motorový prostor. Závěry práce podporují poznatky získané v rámci testování polymerních výměníků vyvíjených na VUT v osobních vozidlech. Vzhledem k tomu že je práce zpracována v cizím jazyce, nehodnotím stylistickou úpravu a pravopis. Práce splňuje cíle vytyčené v zadání a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Pavloviče řeší vliv tlakové ztráty chladiče vozidla na jeho aerodynamický odpor. První kapitola popisuje vlastnosti tekutin a jejich vliv na aerodynamiku, následuje vliv vnitřní aerodynamiky. V třetí kapitole je rozebráno určování aerodynamických charakteristik, ve čtvrté potom výpočtová dynamika tekutin. Vlastní řešení diplomové práce je rozděleno na přípravu výpočtového modelu a následně vyhodnocení výsledků CFD simulací. Diplomová práce je zpracována po grafické i stylistické stránce na dobré úrovni. Řeší navíc velice zajímavé téma náhrady standardních hliníkových výměníků polymerními. Problémem podobných CFD studií může být fakt, že bez verifikace základních výsledků experimentem a relativně malých rozdílech v aerodynamických koeficientech mezi variantami snadno může být realita odlišná od simulace. K tomu jistě napomáhají i četná zjednodušení modelu z důvodu nároku na hardware. Právě výpočtová náročnost podobných výpočtů (nároky na výpočtový čas), dlouhý čas pro přípravu modelu patrně stojí za tím, že byly vypočteny pouze tři varianty (dvě varianty výměníků, jedna úprava geometrie). Přestože kapitola 6.3 budí dojem, že jde o jistou optimalizační techniku, jedná se pravděpodobně o úpravu geometrie na základě analýzy výsledků předešlých simulací. Přes výše zmíněné výhrady je diplomová práce zpracována kvalitně. Student se dobře orientuje v dané oblasti, která jistě přesahuje základní znalosti získané v průběhu studia. Hlavním výstupem práce jistě je, že vozidlo s polymerním výměníkem dosahuje dobrého aerodynamického odporu i nižšího než s konvenčním výměníkem.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 139698