MAJER, J. Tvorba programovatelné LED světelné tyče [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Bayer, Robert

Student Julián Majer měl v práci za úkol nastudovat problematiku svíticích LED tyčí pro žonglování a na základě získaných znalostí následně navrhnout, sestrojit a otestovat programovatelnou verzi vlastního návrhu. Student při řešení zadání postupoval velmi samostatně s minimálním využitím konzultací, nelze tedy říci, zda řešení obětoval tolik času, kolik by bylo potřeba. Výsledné zařízení je funkční a otestováno, bohužel zatím není ani zdaleka využit celý jeho potenciál. Po praktické stránce je zařízení navrženo robustně s možností úprav a vylepšení jeho parametrů a schopností, a to s minimálním úsilím. Po gramatické a slohové stránce je bohužel práce na podprůměrné úrovni. V jak sice docela detailní teoretické části, tak v popisu praktické části se objevuje množství překlepů a nepřesných výrazů. Jednotlivé kapitoly a podkapitoly nejsou na sebe dostatečně navázány či odkazovány a v teoretické části není nijak vysvětlen jejich význam při řešení a působí tak často jako shluk nesouvisejících odstavců textu. Zápis rovnic je dosti chaotický a nepřesný, protože často chybí „rovnítko“ mezi vzorcem a dosazením, nejsou uvedeny řády a občas je použita tečka jako desetinný oddělovač. Vzhledem k výše zmíněnému doporučuji práci k obhajobě a jsem nucen ji hodnotit 70 body, tedy stupněm C.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Čudek, Pavel

Student měl ve své bakalářské práci popsat problematiku LED svítících tyčí pro žonglování a následně ji sestrojit. Informace o LED tyčích jsou zmíněny v abstraktu a úvodu. V teoretické části není o LED tyčích napsáno nic. Celá práce, když nepočítám úvod a závěr je nevhodně rozdělena pouze na dvě hlavní kapitoly. Teoretická část práce popisuje na první pohled naprosto náhodná témata, jako LEDiody, rozdílné typy baterií, jejich ochranu, způsob nabíjení, měniče, převodníky, mikrokontroléry, atd. bez jakéhokoli vysvětlení proč. Prakticky to vypadá jako souhrn témat, která spolu většinou nemají nic společného. Práce je členěna chaoticky, kdy na sebe kapitoly nenavazují a jsou uspořádány v náhodném pořadí. To samé se týká i samotného textu. Celkové uspořádání kapitol pak reprezentuje následující příklad, kdy se kapitola 1.9 jmenuje "Materiál", kapitola 1.9.1 Polykarbonát, následuje kapitola 1.9.2 3D tisk a pokračuje kapitola 1.9.3 ABS. Praktická část, tj. kapitola 2 "Návrh konstrukce" je na tom podobně jako kapitola 1. Příklad: kapitola 2.1 "Výběr LED modulu" popisuje modul WS2812b a připomíná spíše jakýsi manuál k tomuto modulu. Není zde nejmenší informace o tom, proč byl daný modul vybrán a nebo jakékoli alternativy. Dále se v této kapitole dočteme cit.:"Samotné programovanie adresovateľných LED modulov WS28121B je veľmi jednoduché. Po pripojení sériového portu LED pásika ku mikrokontroléru dokážeme pristupovať ku každej LED ndividuálne." O jaký mikrokontroler se jedná, už ale nikde uvedeno není. Dá se to zjistit z programovacího kódu přiloženého na následující straně, popř. je to uvedeno o 2 kapitoly dále. Kapitola 2.2 "Svietivosť a využitie modulu WS2812b" obsahuje jedinou větu s tím, že se jedná o osvětlení pro vnitřní a vnější prostory a tabulku vlastností modulu na níž chybí v textu jakýkoli odkaz. Kapitola 2.4 "Výber akcelerometra" by se opět měla spíše jmenovat popis akcelerometru ADXL345, protože zde nejsou zmíněné žádné alternativy. V celé práci pak kromě závěru není vysvětleno, k čemu by měl akcelerometr v tyči sloužit. V závěru se pak dočteme cit.:"Jedinečná vlastnosť zariadenia je prítomnosť akcelerometra ADXL345, ktorý umožňuje tvorbu zložitejších efektov". Není ale jasné, jak akcelerometr umožňuje tvorbu efektů. Kromě uvedeného pak mám k práci následující připomínky: - Celá práce obsahuje spoustu překlepů a gramatických chyb. Nejviditelnější je na str. 48 nadpis slovo "SKNRATIEK" místo "SKRATIEK" - V textu není odkaz na literaturu [2, 4, 5, 6, 11, 16] - V práci není odkaz na žádný z uvedených obrázků ani tabulek - Seznam literatury nedodržuje povinný standard ISO 690:2022 - Nevhodné číslování obrázků a tabulek, které se nedrží povinné šablony pro bakalářskou práci - Jednopísmenné předložky na konci řádků - používání desetinné tečky místo čárky - chybějící mezery mezi písmenem a jednotkou - str.13 v tabulce 1 by kromě vlnové délky světla, bylo vhodné uvést i teplotu chromatičnosti a to vzhledem k použití LED vyzařujících bílé záření o více vlnových délkách (395-530nm), což odpovídá fialové až zelenožluté. - str. 14 uvádíte, cit.: "Pri nabitom stave batérie, ióny majú tendenciu pohybovať sa smerom k zápornej elektróde. Keď sa batéria úplne vybije, lítiové ióny sa vrátia späť na kladnú elektródu". Vysvětlení: K tomu je třeba baterii nabíjet. - str. 14 uvádíte, cit.: "Vďaka prítomnosti lítia označovaného ako vysoko reaktívny materiál dosahujú Li-ion akumulátory vyššej gravimetrickej hustote energie." Neuvádíte ale, vyšší gravimetrické hustoty energtie než co. - str. 14 uvádíte, cit.: "Lítium-železofosfátová batéria je typ dobíjacieho akumulátora ktorý je založený na pôvodnej lítium-iónovej chémii, vytvorenej použitím železa ako katódového materiálu" Místo slova chemii, má být „baterii“ - str. 15 kapitola 1.2.4 má jiné řádkování, než zbytek textu - str. 16 první řádek "Li-ion batérie" je nejspíš název kapitoly a měl by být napsán odpovídajícím písmem - str. 16 u obrázku 1 chybí zdroj - str. 20 kapitola 1.5.1 Lineární regulátory uvádíte cit.: "Operačný zosilňovač v obvode má malé zaťaženie, základný prúd a minimálne kapacitné zaťaženie" a dále pak "Výkon regulátora je rozptýlený na prechodovom tranzistore". V práci však není uvedené žádné schéma regulátoru a nelze tedy zjistit o čem vlastně píšete. - str. 25 Rezistory na obrázku 4 neodpovídají evropské normě IEC, ale jsou kreslené podle US normy. - str. 34 V kapitole 2.5.5 píšete, cit.: "V realite sme meraním určili kapacitu článkov 3000 mAh a 3100 mAh." V práci však výsledky žádného měření uvedené nejsou a jsou zde pouze 2 obrázky převzaté z datasheetu. - str. 34 - 35 Kapitola 2.5.6 neobsahuje žádný text, ale pouze 2 obrázky na které v textu není žádný odkaz - str. 38 kapitola 2.8 Vzorce mají být kurzívou a chybí v nich znamínko =. Ve vzorcích jsou rovněž použity náhodné jednotky a výpočty pak nedávají žádný smysl. např.: 0,146 / 5 = 29,2 mA, 3100 / 5,25 = 0,59 hod. - str. 41 kapitola 2.15. uvádíte, že průměr led tyče v místě uchycení je 40 cm. viz.: "Ďalej bol odrezaný opracovaný kus čirého plexiskla v tvare dutého valca o priemere 40 cm a dĺžke 100 cm, ktorý slúži na uchytenie LED tyče do ruky používateľa." Na závěr bych dodal, že by bylo vhodné v práci uvést alepoň jednu fotografii finálního produktu. I přes veškeré chyby v práci byla tyč sestrojena a tím zadání práce splněno. Vzhledem k chaotickému stylu psaní práce a neuvěřitelnému množství chyb však hodnotím práci 50b/E.

Navrhovaná známka
E
Body
50

Otázky

eVSKP id 152423