PYKAL, F. Převodovka pro závodní automobil [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Základním cílem této práce bylo vytvoření návrhu převodovky pro závodní automobil kategorie Rally5. Úvod se věnuje zejména soupisu předpisů upravujících konstrukci vozidel dané kategorie, vhodné by bylo zařadit alespoň ukázky existujících řešení. Následný návrh ozubení, hřídelů a dalších konstrukčních prvků byly použity standardní strojírenské postupy. Snad jen konstrukce některých dílů mohla být zpracována trochu detailněji. Stanovené cíle práce byly splněny, avšak vhodné by bylo podrobit návrh skříně převodovky alespoň základním strukturálním analýzám. Student pracoval především samostatně, konzultace byly pravidelné a velmi intenzivní. Některé kroky v postupu bylo nutné korigovat, nicméně student projevil velkou snahu a odhodlání. Zatímco po obsahové stránce je práce převážně na dobré úrovni, horší je to s kvalitou samostatného textu. Lepší mohla být zejména interpretace dosažených výsledků a více zdůrazněny postupy, jakými byly získány. Vhodné obrázky, grafy nebo příhodné srovnávací tabulky by na mnoha místech přispěly k lepšímu pochopení informací uvedených v textu. Nedostatky jsou i ve formální úpravě práce, jelikož na jedné straně chybí záhlaví i zápatí, seznam zdrojů je pro změnu psán odlišným fontem. I přes uvedené výtky lze diplomovou práci pana Pykala ohodnotit jako dobrou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | C | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C |
Diplomová práce pana Pykala zpracovává téma konstrukce převodovky závodního automobilu. Práce neobsahuje v podstatě žádnou rešerši s výjimkou popisu postupu kontrolního výpočtu ozubení dle ČSN. Rešerše není sice bodem zadání, ale mělo by být samozřejmé, před každým konstrukčním či koncepčním technickým návrhem zmapovat aktuální stav v řešené oblasti, výstupy jiných výrobců a v případě diplomové práce s tímto seznámit i potenciální čtenáře. Vlastní řešení je zpracováno správně, používá standardních postupů a nástrojů. Zajímavý je návrh převodových poměrů s využitím simulace. Chybí však vstupy, které byly pro tyto výpočty použity, kde budou výsledné časy pro projetí trati pravděpodobně silně závislé na charakteristice motoru, která není v práci uvedena a není ani zřejmé, zda je k dispozici. V práci rovněž není zmíněna zástavba samosvorného diferenciálu a zda jeho konstrukce byla zohledněna v návrhu převodové skříně. Také samotnou převodovou skříň by bylo vhodné optimalizovat pro snížení hmotnosti, avšak to by již přesahovalo, jak zadání, tak objemově spolu s ostatními úkoly náplň jedné diplomové práce.Jednotlivé body zadání byly v práci naplněny. Celý návrh převodovky je zpracován v podstatě správně. Práce jako celek splňuje požadavky kladené na závěrečnou práci a student jednoznačně prezentuje schopnosti získané v průběhu studia.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 145818