KOVÁŘ, J. Využití „Open Dynamics Engine“ pro modelování mobilních robotů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.
Student k řešení práce přistupoval aktivně a velmi samostatně. Během řešení práce provedl množství experimentů a narazil na velké množství problému převážně s funkčností ODE. Většinu nalezených problémů vyřešil, ale ne vždy tato řešení dokázal v práci popsat tak, aby tato řešení byla použitelná dále.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Stanovené cíle diplomové práce jsou splněny jen částečně. Rešeršní studii modelování dynamických vlastností mobilních robotů je věnována pouze jedna strana, což je dle mého názoru nedostačující. K bodu č.3 zadání mám několik výhrad. Student si k modelování vybral robot "Kráčmera I", avšak nikde v práci neuvádí jakékoliv parametry tohoto robotu, dokonce ani necituje zdroj, ze kterého byly informace o tomto robotu získány. Výjimkou je pouze obrázek č1., který se navíc odkazuje na nestandardní zdroj v použité literatuře. Vytvořený model tohoto robotu, viz str. 53 obr. 21, je natolik zjednodušený, že si dovolím vyjádřit pochybnost o tom, zda bude odezva dynamického modelu odpovídat realitě. Pokud nebylo cílem studenta modelovat robot "Kráčmera I", pak by měl student tuto skutečnost v práci jasně uvést. Řazení kapitol a celkový postup práce studenta je v pořádku. Za slabé místo práce považuji neúplný popis realizované práce a pouze částečné vyvozování důsledků a závěrů. Student např. hovoří opakovaně o velkém množství provedených simulací, jejich popis je však neúplný či v práci zcela chybí. Např. v kap. 10.4. u popisované simulace není uvedeno, kde jsou umístěna tělesa, v jaké vzdálenosti od sebe, ani kde působil impuls síly. Z popisu nelze tudíž usoudit zda se opravdu jedná o torzní kmity. V práci se vyskytuje mnoho vágních až zavádějících tvrzení, např.: str. 17.: "Datové typy v ODE slouží k vyjádření pozice a orientace tělesa v prostoru." str. 41: "V důsledku těchto simulací se rozšiřuje pásmo nepřesnosti ODE." str. 50: "...nevhodná posloupnost počítačového kódu..." str. 51: "Trup je nejtěžší částí robotu a má tak největší vliv na dynamiku celého robotu." str. 53: " Pokud má být taková soustava použitelná k náhradě lidského zdroje, musí být řízena přiměřeně kontinuálně." V práci se vyskytuje mnoho překlepů. Student například neustále zaměňuje zkratku CFM(contact force mixing) za zkratu CMF. Po formální stránce je práce v pořádku. K práci s literaturou mám vážné výhrady. Student uvádí na začátku některých kapitol, které zdroje byly použity pro vypracování dané kapitoly, avšak dále v textu je citací uváděno minimálně. Při tomto způsobu citování nelze určit, která část textu je citována z kterého zdroje a co jsou naopak vlastní úsudky, tvrzení či závěry studenta! Seznam použité literatury neodpovídá normě, výhradu směřuji k odkazu č. [3], což je navíc jediný odkaz na zdroj, ze kterého byly čerpány informace k robotu "Kráčmera I." Práce neuvádí obsah přiloženého CD. Nikde v textu není odkazováno na jakékoliv podklady na tomto CD uložené (myšleno na konkrétní soubor, projekt, apod.). Informace uvedené v readme.txt souboru na CD mají malou vypovídající hodnotu. Není možné určit, zda se realizované simulace a s nimi související testy, popsané v kap. 9 až 11, na CD vyskytují a kde. Tímto se poněkud snižuje pžehlednost a tím i použitelnost práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | D | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D |
eVSKP id 12417