KORYTÁŘ, M. Návrh a konstrukce MIDI převodníku pro snímače strun [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Jirásek, Ondřej

Student měl dle zadání navrhnout a zkonstruovat MIDI převodník odečítající buď napětí ze snímačů, tlak z padů anebo přerušení laseru ze snímací části elektronického hudebního nástroje, tzv. cimbalonu. Signál ze snímačů měl převodník převádět na zprávy Nota zapnuta a Nota vypnuta s informací o dynamice hraní. Student sehnal dostatečné množství dostupné literatury a nastudoval ji, správně provedl analýzu stavby hudebního nástroje – cimbálu: jeho strun a jejich rozložení v návaznosti na MIDI protokol. Projevil detailní znalost prostředí MIDI a jeho programování. Zorientoval se v datovém rámci MIDI, jako převodník navrhl vývojovou desku Arduino MEGA 256, na vstupu vytvořil zapojení do mřížky a pomocí informací LOW (zem) a HIGH (+5 V) identifikoval klid a úder, pomocí diod zamezil zkratu při současném zmáčknutí tlačítek. Vytvořil program s dílčími částmi nota, setup a loop. Využil komparátor pro čisté vytvarování spínacího signálu – triggeru, použil integrovaný obvod Multiplexer, aby zvýšil počet vstupů. Zapojil i dvě sekundární tlačítka - uprostřed struny a na kraji struny, aby získal informaci o síle úhozu. Navrhl a vyzkoušel zapojení Sustain pedálu s obslužnými funkcemi. Nad rámec zapracoval i na demo skladbě, která ukazuje činnost elektronického nástroje. Student prokázal samostatnost, znalost technického oboru v návaznosti na hudbu i dostatek tvůrčího myšlení.

Navrhovaná známka
A
Body
97

Posudek oponenta

Přikryl, Lubor

Angličtina abstraktu je naprosto nevyhovující, převážně je používán český slovosled, navíc s dalšími chybami: „Further is discussed possibilities of string sensing“ atd. V kapitole 2 je uvedeno: „V prípade konstrukce elektronického cimbálu by se melo zamezit vlastnímu akustickému vzniku tónu tak, aby nerušil generovaný zvuk z reproduktoru.“ Vzhledem k předchozímu, nejde o vznik (excitátor), ale o rezonanci a vyzařování (rezonátor a radiátor).V kapitole 3 je uvedeno „Pro každý tón by se musel použít samostatný elektromagnetický snímac“. Chybí ale zdůvodnění. Pro samostatné snímání nemusel. Kapitola o MIDI má rozumnou délku. Kapitola 5 o výběru čipu je srozumitelná, zajímavým doplňkem by bylo srovnání s alternativami. Kapitola 6 srozumitelně popisuje princip snímání a jeho komponenty. Některé informace jsou za hranicí triviality, například: „Abychom nemuseli psát 16 podobných príkazu pro nastavení všech vstupu, je vhodné využít cyklus for, u kterého je predem daný pocet opakování.“ Kapitola 7 rovněž srozumitelně popisuje návrh převodníku. Hodnotím pozitivně nejen samostatnost a promyšlenost řešení, ale i týmovou práci s výrobcem nástroje a vývojářem software. Místy jsou zde zbytečné detaily, které musí čtenář schopný porozumění celého textu znát automaticky. Kapitola je velmi rozsáhlá a autor v ní odvedl velké množství samostatné práce. Pojednání o převodu na straně 40 ukazuje, že autor neví nic o obsahu MIDI souboru. Soubor totiž obsahuje přímo číselné hodnoty not. To, že si tyto číselné hodnoty otevře v editoru, který je zobrazí graficky, a pak je autor přepisuje zpět do čísel, je zbytečně zdlouhavý a nelogický postup. Gramatické, grafické a typografické zpracování je průměrné. Na některých místech jsou neopravené věty bez kontextu (např. poslední odstavec str. 35), dále různé nečeské tvary („8-mi převodníky“). Vzhledem k možnostem počítačové editace je žádoucí psát např. mikrosekundy ne jako „us“.

Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 101921