BOHÁČ, P. Modely člověka v řídicích systémech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Téma bakalářské práce je zaměřené na popis lidského operátora v řídicích systémech. Cílem bakalářské práce bylo vytvoření jednoduchého uživatelského prostředí v prostředí Matlab pro měření dynamických vlastností lidského operátora pomocí pákového ovladače Joystick a to na základě simulačních modelů vybraných přenosových funkcí lidského operátora jako akčního členu při zpětnovazebním řízení. Student v průběhu řešení bakalářské práce pracoval velmi samostatně. Ústních konzultací využíval zejména na začátku řešení, kdy se seznamoval s danou problematikou. Pracoval s velkým zájmem a velmi aktivně přistupoval k řešení zadaných úkolů. Prostudoval celou řadu cizojazyčných odborných zdrojů. Dobře si rozvrhl časový plán a i v závěru řešení měl dostatek času. Bakalářskou práci odevzdal v řádném termínu. Kladně hodnotím pracovní nasazení, zodpovědný přistupoval, bezproblémovou komunikaci a zejména účast na studentské soutěži EEICT 2011, kde svoji práci úspěšně prezentoval.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 45/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | B | 17/20 | |
Formální zpracování práce | C | 15/20 | |
Využití literatury | B | 8/10 |
Bakalář Petr Boháč zpracoval kvalifikační práci na téma Modely člověka v řídicích systémech. Zadání práce lze charakterizovat jako středně obtížné a je rozděleno do tří částí. První částí je vypracování přehledu různých modelů lidského operátora v obecných řídicích systémech, druhou částí je implementace vybraných simulačních modelů člověka v prostředí Matlab/Simulink a konečně třetí částí je vytvoření uživatelského prostředí pro měření dynamických charakteristik operátora pracujícího s joystickem. První část student zpracoval velmi přehledně, v práci uvádí modely podélného i příčného řízení vozidla s příslušnou blokovou reprezentací a definičními vztahy. Odborná část práce se opírá zejména o definici modelu pilota ve třech postupně zjednodušujících se variantách (tzv. McRuerův plný model pilota se třemi časovými konstantami, Grossův model se dvěma a nakonec zjednodušený model s jednou časovou konstantou). Popsané modely implementoval student v simulační nadstavbě Simulink vývojového prostředí Matlab a analyzoval chování všech navržených pilotů (přesněji modelů) na jednotkový skok a tím splnil i druhou část zadání. V poslední části řešení se student pokouší o implementaci uživatelského rozhranní pro měření dynamických parametrů lidského operátora na základě plného modelu pilota a sestavuje blokové schéma Simulinku s využitím pákového ovladače jako vstupního zařízení. Z aktuální kapitoly 4 ani z žádné následující nebo předchozí však nevyplývá, jestli a jakým způsobem bylo vytvořeno uživatelské rozhranní pro měření parametrů. Na přiloženém CD rovněž není žádná externí aplikace nebo Matlabovské rozhranní, přítomny jsou pouze zdrojové m-soubory a simulační schémata. Poslední část práce je tak splněna jen částečně. Po formální stránce je práce na dobré úrovni a obsahuje jen málo gramatických a typografických chyb. Svým rozsahem 41 textových stran je však spíše slabší. Nevhodná je také indexace obrázků bez vazby na hlavní kapitolu, v níž jsou uvedeny, a citelným nejen formálním nedostatkem práce je nižší počet citací použité literatury v textu. Nelze tak přesně odlišit vlastní práci studenta od přejatých pasáží. Poslední formální chybou je rozdělení závěrečné stati do dvou hlavních kapitol a to kapitoly 5 Analýza výsledků a kapitoly 6 Závěr, z nichž ani jedna nepřesahuje svým rozsahem jednu stanu textu a obě v krátkosti popisují dosavadní výsledky práce. Přes výše uvedené nedostatky, v podstatě formálního rázu, je předložená bakalářská práce velmi dobrá a svědčí o vysokoškolském přístupu studenta k řešení technického problému. Proto bakalářskou práci pana Boháče doporučuji k obhajobě před odbornou komisí.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | 14/20 | |
Odborná úroveň práce | C | 37/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | C | 14/20 | |
Formální zpracování práce | C | 7/10 |
eVSKP id 38916