ŠTARHA, A. Návrh nekonvenčního přechodu křídlo trup kluzáku a jeho vliv na výkony [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Popela, Robert

Student provedl analýzu nekonvenčního přechodu napojení křídlo - trup u výkonného kluzáku. Cílem práce bylo analyzovat možnost snížení interferenčního odporu v důsledku interakce mezní vrstvy a tlakového rozložení na křídle a na trupu. Student zvolil geometrickou variantu s křídlem posunutým nad trup umístěným na přidaném pylonu. Provedl CFD analýzy obou koncepcí a provedl rovněž jednu iteraci geometri pro dosažení vyšších výkonů. Student zvolil adekvátní metody a řešil porovnání konfigurací pomocí CFD prostředků. Z výsledků vyvodil závěry týkající se výkonů i kvality lokálního proudění v oblasti přechodu a jeho okolí. Nicméně byl analyzován pouze jeden koncept a jen s jednou iterací geometrie. Student se mohl pokusit o širší pojetí problému a evaluaci více konceptů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Juračka, Jaroslav

Cílem práce bylo prověření atypických možností spojení křídlo trup s dopadem na minimalizaci indukovaného a interferenčního odporu. Student měl využít CFD nástrojů pro určení rozložení vztlaku a cirkulace po rozpětí, případně řešit optimalizaci využitím klapek. Závěrem měl zhodnotit dopad na pevnost křídla.V úvodní kapitole diplomant shrnul historii kluzáků a vybral několik nejmodernějších reprezentantů výkonných kluzáků. Následně se věnuje popisu aerodynamického odporu. Zde (str. 20) vytýkám formulaci, že aerodynamický odpor působí při proudění kapaliny. Přestože se jedná o převzatý odkaz originál mluví o „fluid“, tedy tekutinu. Dále pak diplomant popisuje vznik CAD a CFD modelu výchozího tvaru kluzáku. Zde postrádám popis referenčního výpočtu. Také vytýkám terminologii, kdy na str 22 mluvíme o souřadnicovém, nikoliv souřadném systému. Navazující kapitoly 3.3 a 3.4 popisují prvotní úpravy nosné plochy a finální varianty návrhu DP1 a DP2. Kap. 3.6 pak popisuje parametry výpočtu jednotlivých modelů a navazující kapitola pak postup zpracování výsledků. Pro potřeby porovnání student volil jednotnou polohu těžiště 25% CSAT. V rámci kap. 3.7 pak diplomat stanovil vztlakovou a odporovou čáru, aerodynamickou poláru a vyjádřil klouzavost. Výsledky pak porovnal (kap 3.8) s hodnocením, že navržené úpravy nepřináší tížený efekt. Následně pak diplomat hodnotil jednotlivá proudová pole kolem definovaných modelů. Kapitola 4 hodnotí výkony modelů kluzáků přes rychlostní poláru. Pevnostní analýza pak nebyla provedena s odkazem na celkovou degradaci výkonů navržených řešení oproti původnímu návrhu. Z celkového pohledu nímám práci jako úspěšnou, přestože se nepodařilo získat kvalitativně lepší aerodynamický návrh kluzáku. Student dokázal, že je schopen si osvojit moderní výpočetní nástroje, jejich výstupy zpracovat a interpretovat. Vlastní práce je přijatelně stylisticky a formálně zpracována a vyjma několika drobných terminologických a faktických (výše uvedených) chyb i správně komentována.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 149374