MÁLEK, M. Přímočarý pneumatický motor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Autor ve své práci nejprve pojednává o vlastnostech stlačeného vzduchu, následně dělení a typech přímočarých pneumotorů, definuje hlavní výpočtové a návrhové vztahy a zmiňuje základní druhy těsnění. Zaměřil se rovněž na zákonitosti proudění plynů a definici velikosti průtoku zúženým průřezem. Samostatná pasáž se zabývá třením v pneumatickém motoru včetně stick-slip efektu. Hlavní pozornost je však věnována studiu a přípravě matematického modelu přímočarého pneumotoru, díky kterému bakalant aplikací základních termodynamických zákonů a vět dospěl k časovým závislostem polohy pístu či jeho rychlosti pro zadané podmínky. Dosažené výsledky následně analyzoval s ohledem na fyzikální relevanci vstupních parametrů modelu. Student splnil požadavky zadání bakalářské práce, počínal si svědomitě a samostatně a v rámci svých časových možností téma rozpracoval na odpovídající úrovni. Pro doplnění textu by však bylo dále možné uvažovat např. o rozšíření simulace některými doplňujícími jevy a prvky příslušejícími konstrukci pneumotoru. Samotné vytvoření studie si vyžádalo znalost vhodného nástroje pro numerické řešení diferenciálních rovnic i podrobné studium literatury. Jako zdroj informací však mohla být více využita zahraniční literatura. Po formální i věcné stránce je ale bakalářská práce na vyhovující úrovni a mapuje hlavní problémy uvedeného pneumatického prvku. Bakalářskou práci proto doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Práce je napsaná přehledně a čitelně. V úvodu je rešerše dané problematiky. Praktickou částí BP je sestavení matematického modelu přímočarého pneumatického motoru k simulaci polohy a rychlosti pístu, tlaků, teplot a množství vzduchu. Dle obsahu práce je vidět, že student se musel seznámit s problematikou, kterou později prakticky aplikoval na dané řešení. Dosažené výsledky jsou dostatečně okomentované a jsou z nich vyvozeny závěry. V praktické části práce student zvládl vypracovat matematický model pro dva typy pneumotoru a pomocí výsledků vyvozoval závěry na základě poznatků z teoretické části. BP je zpracována na kvalitní úrovni, proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 108843