MARGETAJ, M. Návrh a ověření funkčnosti systému směrového řízení vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Grepl, Robert

Předkládaná práce zahrnuje modelování, identifikaci, návrh řízení a experimentální ověření na vozidle a byla vypracována ve spolupráci s firmou Porsche Engineering Services s.r.o. Kladně hodnotím jak šířku záběru studenta, tak praktické provedení podstatných částí práce. Při prezentaci některých klíčových modelů regulačních prvků by k větší srozumitelnosti přispělo i vyjádření rovnicí místo (někdy špatně čitelného) obrázku modelu v Simulinku. Angličtina je podle mého názoru velmi dobrá, narušují ji pouze drobnosti jako např. psaní slova "figure" a "chapter" (obvyklé je Figure, případně zkratkou Fig.). V práci jsem nalezl několik překlepů a chyb (název kap. 4.3, odkaz na sekci na str. 67). Student pracoval zcela samostatně, dokonce natolik, že jsem dokončený text práce viděl až při hodnocení.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Vejlupek, Josef

Diplomová práce pana Margetaje - Návrh a ověření funkčnosti systému směrového řízení vozidla je poměrně zdařilá. Student se musel vypořádat s poměrně náročným a obsáhlým tématem - nastudovat si poměrně dost informací o komunikačních sběrnicích, toku a zpracování dat, dále sestavit a ověřit model a navrhnout řídicí algoritmy. Cíle vytyčené v zadání práce byly splněny. V řešení některých dílčích úloh jsem zaznamenal možné drobnější chybičky a možná ne úplně dobře interpretované výsledky a závěry. Práci hodnotím celkově jako velmi dobrou a doporučuji k obhajobě. Práce je napsána dobrou angličtinou, byť tu a tam se vyskytují drobné "kostrbatosti" a pojmy "stvořené" překladem z češtiny, avšak ne z korektního pojmu (maximal steering range (angle), v kapitole 4.3, myslím že hledaný pojem je "turning radius") Ještě přikládám pár poznámek (myslím, že netřeba je číst při obhajobě). V kapitole 4.2.1 je na obrázku 4.9 v legendě grafu uvedeno, že jde o výstup regulátoru - asi jde ale o odezvu systému na zásah regulátoru. V kapitole 4.2.2 graf 4.11: některé skokové odezvy začínají reagovat ještě před samotným skokem. Nerozumím závěru v kapitole 4.3 - Rear steering coefficient: úhel natočení zadních kol nejspíš nebude výhradně +-3°. Z modelu na obrázku 4.34 a 4.35 vyplývá, že se použije 0, nebo právě těch +-3° pro úhel cca >0.3°. Tento předpoklad bych viděl jako možný zdroj problémů v následných testech. V kapitole 4.4 mne zarazila poznámka o spouštění modelu od nenulové rychlosti jako ošetření dělení nulou. V kapitole 5.2 mi není jasné, jak to že algoritmus bez zpětné vazby vygeneruje tři různé průběhy akčního zásahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 117237