MARGETAJ, M. Návrh a ověření funkčnosti systému směrového řízení vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Předkládaná práce zahrnuje modelování, identifikaci, návrh řízení a experimentální ověření na vozidle a byla vypracována ve spolupráci s firmou Porsche Engineering Services s.r.o. Kladně hodnotím jak šířku záběru studenta, tak praktické provedení podstatných částí práce. Při prezentaci některých klíčových modelů regulačních prvků by k větší srozumitelnosti přispělo i vyjádření rovnicí místo (někdy špatně čitelného) obrázku modelu v Simulinku. Angličtina je podle mého názoru velmi dobrá, narušují ji pouze drobnosti jako např. psaní slova "figure" a "chapter" (obvyklé je Figure, případně zkratkou Fig.). V práci jsem nalezl několik překlepů a chyb (název kap. 4.3, odkaz na sekci na str. 67). Student pracoval zcela samostatně, dokonce natolik, že jsem dokončený text práce viděl až při hodnocení.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Margetaje - Návrh a ověření funkčnosti systému směrového řízení vozidla je poměrně zdařilá. Student se musel vypořádat s poměrně náročným a obsáhlým tématem - nastudovat si poměrně dost informací o komunikačních sběrnicích, toku a zpracování dat, dále sestavit a ověřit model a navrhnout řídicí algoritmy. Cíle vytyčené v zadání práce byly splněny. V řešení některých dílčích úloh jsem zaznamenal možné drobnější chybičky a možná ne úplně dobře interpretované výsledky a závěry. Práci hodnotím celkově jako velmi dobrou a doporučuji k obhajobě. Práce je napsána dobrou angličtinou, byť tu a tam se vyskytují drobné "kostrbatosti" a pojmy "stvořené" překladem z češtiny, avšak ne z korektního pojmu (maximal steering range (angle), v kapitole 4.3, myslím že hledaný pojem je "turning radius") Ještě přikládám pár poznámek (myslím, že netřeba je číst při obhajobě). V kapitole 4.2.1 je na obrázku 4.9 v legendě grafu uvedeno, že jde o výstup regulátoru - asi jde ale o odezvu systému na zásah regulátoru. V kapitole 4.2.2 graf 4.11: některé skokové odezvy začínají reagovat ještě před samotným skokem. Nerozumím závěru v kapitole 4.3 - Rear steering coefficient: úhel natočení zadních kol nejspíš nebude výhradně +-3°. Z modelu na obrázku 4.34 a 4.35 vyplývá, že se použije 0, nebo právě těch +-3° pro úhel cca >0.3°. Tento předpoklad bych viděl jako možný zdroj problémů v následných testech. V kapitole 4.4 mne zarazila poznámka o spouštění modelu od nenulové rychlosti jako ošetření dělení nulou. V kapitole 5.2 mi není jasné, jak to že algoritmus bez zpětné vazby vygeneruje tři různé průběhy akčního zásahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 117237