ŠAMŠA, P. Ofukování čelního skla letounu: možnosti řešení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Student si zvolil téma,které je úzce provázáno s potřebami společnosti Evektor a navazuje na vývojové práce na novém letounu. Pravidelně konzultoval jak se svým vedoucím, tak ve společnosti Evektor. Dokázal správně interpretovat požadavky na čištění čelního skla kokpitu letadla, prezentované v doporučených normách. Po celou dobu řešení bakalářské závěrečné práce prokázal velmi dobrou pracovní morálku a schopnost pracovat i se zahraniční odbornou a vědeckou literaturou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce pana Petra Šamši je na téma Ofukování čelního skla: možnosti řešení. Hlavním cílem práce bylo navrhnout způsob čištění čelního skla letounu pro zajištění výhledu pilota z kabiny letounu za nepříznivých povětrnostních podmínek (déšť, sněžení atd.). Dále měl také student provést návrh technického řešení a definovat experiment, při kterém by se funkčnost daného řešení mohla ověřit. Student se v práci nejprve věnuje definici výhledové oblasti z letounu a definici očišťované plochy na předním skle reálného letounu EV-55. Následně se zaměřuje na rozbor současných možností očišťování výhledové plochy pomocí několika různých postupů z nichž vybírá čištění pomocí "ofukovacího" zařízení. Dále je popsán teoretický návrh ofukovací soustavy s výpočtem talkových ztrát a návrhem geometrie celé soustavy. Poslední kapitola je pak zaměřena na návrh experimentu, který by měl ověřit některé navržené parametry ofukovací soustavy. K práci mám následující připomínky: • V rovnici 3.3a je hrubá chyba ve vzorci pro výpočet objemového průtoku vzduchu. Ve jmenovateli je omylem použito gravitační zrychlení g což vede k tomu, že základní návrhová hodnota systému je 9,81 krát podhodnocena. Ostatní výpočty v práci jsou tedy dále provedeny pro špatné výchozí hodnoty. • Graf 3.3 na straně 28 zobrazuje jen dva body, které navíc nejsou řádně vyznačeny. • Stylisticky je práce na dobré úrovni, místy jsou však použita nevhodná spojení, obraty či výrazy, které snižují celkový dojem z práce. Např. Úvod věta "Ve fázích letu, kdy letíme......", kapitola 3.3.1 "...je nutné nafoukat množství vzduchu..." atd. • V textu se vyskytují různé výrazy pro stejnou věc, např: poradní oběžník AC 25.773-1 a na jiném místě poradník AC 25.773-1 (kapitola 1.2) • V práci postrádám detailnější technickou dokumentaci rozměrů a provedení návrhu daného ofukovače. V práci se vyskytují jen dílčí schémata, z který si nelze udělat ucelenou představu o celkové podobě navrženého řešení. • Ve schématu experimentálního standu na obrázku 4.2 není blíže vyznačeno umístění jednotlivých čidel ani není nijak naznačeno, kde přesně by se provádělo měření rychlosti u povrchu okna. I přes zásadní chybu ve výpočtu práce splňuje všechny formální požadavky i požadavky zadání. Proto doporučuji práci pana Petra Šamši k obhajobě a hodnotím ji stupněm velmi dobře/C.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 83907