ŠTOURAČ, F. Současné trendy v oblasti leteckého průmyslu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Rujbrová, Šárka

Cílem předložené práce je popis aktuálních a budoucích trendů v oblasti leteckého průmyslu. Úvodní část práce je věnována technologiím, jež snižují negativní dopad letectví na životní prostředí. Druhá a třetí kapitola se zabývá technologiemi, jež zvyšují bezpečnost letecké dopravy a usnadňují údržbu letounů. Závěrečná část patří technologiím a konceptům, jež mají v dané oblasti potenciál budoucího využití, mimo jiné například elektrickým a nadzvukovým letounům. Z hlediska respektování pravidel standardního jazyka se jedná o práci na vcelku dobré úrovni. Opakovaně se objevují nedostatky týkající se užití členů (zejména se jedná o členy zcela chybějící). Dohledat lze rovněž občasné chyby v interpunkci (např. ve vztahu k užití vět vztažných), výjimečně pak také nevhodně zvolený mluvnický čas. Styl práce je populárně naučný, což s tématem zcela koresponduje. Autor zachovává objektivní přístup a využívá vhodných kohezních prostředků. Navzdory skutečnosti, že osobní vklad autora je v tomto typu práce na poměrně nízké úrovni, jeho schopnost orientovat se v dané problematice a uspořádat informace do přehledného a čtivého celku lze považovat za velmi dobrou. Práce se vyznačuje jasně definovanou koncepcí, byť volba některých zmíněných technologií může působit dojmem poněkud diskutabilním. Oblast formální a grafické úpravy doznala výrazných pozitivních změn. Text práce je doplněn řadou obrázků, jež uvedená fakta vhodným způsobem dokreslují. Způsob citací a parafrází a odkazy na ně odpovídají citační normě zvolené autorem a kvalita odkazů je (s jedinou výjimkou) plně identifikovatelná. Navíc – rozsáhlé množství zdrojů, z nichž autor čerpal (byť pocházejí pouze z internetu), je vskutku imponující. Dohledat v tomto ohledu však lze i několik nedostatků. V některých případech, zejména jedná-li se o definici konkrétního pojmu, by bylo vhodnější použít spíše než parafrázi, přímou citaci. Dále se jedná např. o uvedení neúplných informací v obsahu v úvodu práce, chybné zarovnání textu na některých stranách, chybějící paginaci v úvodu práce aj. Závěrem konstatuji, že předložená práce plně splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci, doporučuji ji tedy k obhajobě a hodnotím známkou C – 79 bodů.

Navrhovaná známka
C
Body
79

Posudek oponenta

Sedláček, Pavel

Bakalářská práce pana Štourače je kompilační prací pojednávající o nových trendech v leteckém průmyslu. Po jazykové stránce se jedná o kvalitní práci, gramaticky na velmi dobré úrovni, vyskytují se v ní sporadické chyby nebránící porozumění. Je napsána čtivým populárně naučným stylem, který je konzistentní v celé práci. Provázanost textu je gramaticky natolik kvalitní, že se stírají rozdíly mezi citovanými (resp. parafrázovanými částmi) a původními myšlenkami autora, a v mnoha případech je čtenář na pochybách, čí myšlenku čte a co je vlastně autorovým přínosem k obsahu práce. Vysvětlení je nutno hledat v nedostatečném citačním aparátu, zejména nadměrném užití parafrází na úkor přímých citací. Z hlediska formální úpravy se vyskytují prohřešky v zarovnání, nicméně jedná se o drobnosti, všechny předepsané seznamy jsou přítomny. Seznam použité literatury obsahuje téměř 120 (bohužel pouze elektronických) zdrojů, což je více něž dostatečný počet a jejich relevantnost se jeví v pořádku. Obsahová stránka je asi největší slabinou celé práce. Zcela chybí popis metodologie, kterou autor použil k výběru popisovaných technologií. Ačkoliv se autor pokusil o přehledné členění, názvy kapitol jsou mnohdy zavádějící. Např. všechny technologie mající za cíl snížení spotřeby paliva jsou schovány v kapitole s názvem "CO2 reduction technology". Kapitola 3 pojednává z velké části o telemetrii, aniž by v ní byl tento termín alespoň jedenkrát zmíněn a nese název "Internet of Things". Mohu pouze spekulovat, proč byl dán relativně velký prostor nízkokapacitním nadzvukovým letounům, a naopak zcela chybí kapitola o budoucnosti a vývoji navigačních přístrojů, ačkoliv jsou to právě ony, jež mohou zkrácením tras přinést největší úspory v letectví. Naopak kladně hodnotím podkapitolu 4.4 Urban Air Mobility, která poskytla velmi informativní pohled do méně známé, a přitom perspektivní oblasti letectví. Práce je zakončena zcela nevyhovujícím závěrem, který je plný obecných frází a nepodložených výroků o dopadech lidské civilizace na planetu a ukončení radikálního vývoje v letectví 2. sv. válkou. Přes výše zmíněné nedostatky doporučuji práci k obhajobě a hodnotím známkou C, 78 bodů.

Navrhovaná známka
C
Body
78

Otázky

eVSKP id 136700