KACHLÍŘOVÁ, H. Využití mezifázové reologie ke studiu biologických systémů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2017.
Předložená práce studentky Heleny Kachlířové se zaměřuje na optimalizaci metody mezifázové reologie v budoucnu využívané pro studium vlastností mezifázových rozhraní. Na začátku práce měla studentka před sebou nelehké zadání – optimalizovat tuto techniku tak, aby mohla být následně využívána pro měření reálných vzorků (biologických systémů). Nutno říci, že se s touto problematikou popasovala na výbornou. Jako vedoucí bakalářské práce musím vyzdvihnout píli a zapálení pro danou problematiku a to, že se nenechala odradit náročností a komplexností dané problematiky. Studentka Helena Kachlířová na základě studia literatury provedla sérii experimentů vedoucí k optimalizaci mezifázové reologie na modelových systémech. Pracovala s notnou dávkou samostatnosti, ovšem v případě experimentálních problémů příkladně konzultovala tyto záležitosti s vedoucím. S přístupem studentky jsem nadmíru spokojen. Závěrečnou práci hodnotím stupněm A / výborně a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce Heleny Kachlířové se zaměřuje na optimalizací poměrně nové metody mezifázové reologie. K těmto účelům studentka v rámci práce využívá v první řadě vzorky nemísitelných kapalin (voda-toluen, voda-chloroform) a následně je metoda rovněž využita pro studium chování kapalin na rozhraní voda-vzduch (roztok septonexu resp. roztok BSA). Tematicky jde o velmi zajímavou a vysoce aktuální oblast. Získané poměrně kvalitní výstupy bakalářské práce zcela jistě namohou v zavedení studované metodiky do běžného rutinního výzkumu na FCH VUT v Brně. Předložená bakalářská práce v rozsahu 58 stran je formálně správně a věcně rozčleněna na jednotlivé kapitoly (teoretická část – 18 str., rešerše současného stavu – 11 str., experimentální část – 3 str., diskuze a výsledky – 14 str., závěr – 2 str.). V bakalářské práci je citováno 32 jednotlivých zdrojů odborné literatury (z toho 12 v rešerši současného stavu). Dle názoru oponenta je bakalářská práce sepsána velmi dobrou a čtivou formou, prakticky bez překlepů či jiných gramatických nedostatků. Z hlediska typografie a formy citování jednotlivých zdrojů literatury nemám opět žádné větší výhrady (snad jen: citace by se měly psát před tečku; pokud je využito více zdrojů literatury, spíše bych je uvedl formou [1, 2]). V rámci teoretické a rešeršní části BP studentka poskytla velmi precizní teoretický úvod do studované problematiky práce, což jako oponent hodnotím velmi pozitivně. V obdobném rázu pokračují i další kapitoly zabývající se popisem provedených experimentů a samotnou diskuzí získaných výsledků. Studentka dobře vysvětluje jednotlivá provedená měření a jejich nastavení, čímž usnadňuje i nezainteresovanému čtenáři orientaci v provedených experimentech. Množství provedených experimentů považuji za dostačující pro běžnou úroveň bakalářské práce na FCH VUT v Brně. Získaná velmi zajímavá experimentální data jsou v rámci diskuze výsledků dobře diskutována. K experimentální části práce nemám prakticky žádné výhrady. Snad jen pro lepší vypovídací hodnotu naměřených dat bych v některých případech doporučil doplnit směrodatné odchylky. Závěrem musím konstatovat, že předložená bakalářská práce Heleny Kachlířové splnila všechny cíle definované v jejím zadání. Výše uvedené spíše drobné nebo formální nedostatky nijak výrazně nesnižují jinak velmi dobrou úroveň bakalářské práce. Nemohu tedy jinak, než práci doporučit k obhajobě a hodnotím ji stupněm „výborně“ (A).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 96649