RADA, J. Návrh a optimalizace regulačního ventilu pro EHRS výměník [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Beran, Martin

Úkolem diplomové práce pana Jakuba Rady bylo navrhnout vhodný regulační prvek pro výměník rekuperačního systému využívající odpadního tepla výfukových plynů, pro rychlejší ohřev spalovacího motoru na provozní teplotu. Zadání práce vyžadovalo úspěšné zvládnutí znalostí z oblasti termomechaniky, dynamiky tekutin a moderních počítačových simulačních softwarů. Při konstrukčních návrzích vycházel ze získaného přehledu vhodných technických řešení , kde provedl jejich kritické zhodnocení. Vzhledem ke specifickým požadavkům diplomant přistoupil ke konstrukčnímu řešení využívající ovládaní ventilu pomocí magnetického pole a dále se v práci věnuje této problematice. Při řešení práce postupoval student samostatně s využitím potřebných podkladů a konzultací. Zadání diplomové práce bylo splněno v plném rozsahu a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Svída, David

Diplomová práce pana Jakuba Rady se zabývá návrhem a optimalizací ventilu pro EHRS výměník. V úvodní části se diplomant věnuje historii, testování spalovacích motorů a jejich vlivu na životní prostředí. Kapitola 3 nazývá „Předehřev a jeho uplatnění ve spalovacím motoru“. Student zde popisuje komponenty, které s předehřevem motoru souvisí (mazací olej, chladicí kapalina). Co zde ovšem chybí je aspoň minimální teoretická studie, nebo zamyšlení kolik energie je možné po startu studeného motoru předat těmto kapalinám, jak dlouho to bude trvat a jestli předávat teplo chladicí kapalině, nebo mazacímu oleji. Chybí zde zamyšlení nad spalovacím motorem z pohledu mechanických ztrát. Kapitola 4 uvádí přehled systémů využívajících odpadní teplo. Kapitola je přehledně zpracovaná a dává představu o použitých systémech. V závěru ale chybí zamyšlení, zda tyto systémy namontované do výfukového traktu více energie spalovacími motoru neodeberou, než přidají. Další kapitoly se přehledně věnují samotnému návrhu a optimalizaci regulačního ventilu. Je zde proveden výpočet tlakových ztrát pomocí dostupného CFD výpočtu. Ztrátové tlakové diference jsou přehledně zpracovány a z nich vyvozeny správné závěry. Je opět škoda, že není aspoň pro jednu variantu zobrazeno rozložení rychlosti, nebo tlaku v proudící kapalině. Stejně tak by bylo zajímavé vědět jak působí proudící kapalina na kuličku (rozložení tlaku po povrchu kuličky). Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 80383