HOLÍK, D. Vizualizace přechodu laminární mezní vrstvy na turbulentní při měření v aerodynamickém tunelu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.
Student zpracovl práci zaměřenou na experimentální řešení identifikace charakteru proudění mezní vrstvy zadanou průmyslovým podnikem - Škoda Auto. V rámci práce se musel seznámit s ovládáním a provozem aerodynamického tunelu, vyrobit testovací vzorky, zvládnout termovizní snímkování a další experimentální činnosti. Rešeršní a teoretická část práce nejsou tak obsáhlé a detailní jak by mohly být, i experimentálně zaměřená práce musí vycházet z hlubšího rozboru možností v dané oblasti. Student zpracoval diplomovou práci samostatně a iniciativně a dosažené výsledky mají potenciál aplikace v praxi po dalším vývoji.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Diplomant se ve své závěrečné práci věnoval tématu možné vizualizace přechodu mezní vrstvy při měření v aerodynamickém tunelu. Téma má přesah i do oblasti automotive, kde by vizualizační metoda mohla být využita v oblasti zpětných zrcátek a tím k lokalizaci zdrojů vysokofrekvenčního hluku způsobeným nekompletním přechodem laminární mezní vrstvy na turbulentní. První část práce student věnuje rešerši, která stručně seznamuje s motivací úkolu a s potřebnou teorií. Dále jsou rozebrány současné vizualizační metody, popsány jejich výhody, nevýhody a vhodnost pro požadovanou aplikaci. Z metod nakonec byla vybrána metoda na bázi olejového filmu sloužící k validaci termografické metody. Termografie byla zhodnocena jako s největším potenciálem k průmyslovému použití v aerodynamickém tunelu pro automobily. Druhá část práce je zaměřena na experiment v aerodynamickém tunelu Leteckého Ústavu. Zkoušky byly provedeny na rovné desce a válci. Volba referenčních geometrií byla provedena správně s ohledem na veřejně dostupná experimentální data. Byť nedošlo k úplnému potvrzení teoretických předpokladů vývoje mezní vrstvy na referenčních geometrií, tak byla prokázána shoda ve vizualizaci pomocí olejové metody a termografické metody. Proto i v průmyslovém použití v aerodynamickém tunelu pro automobily bude termografická metoda předmětem dalšího studia. Z odborného hlediska hodnotím velmi pozitivně rozsah práce a zvolenou metodiku řešení. Diplomová práce je dobře logicky uspořádána a pěkně se čte. Každá dílčí část experimentu je zhodnocena, včetně popsaných možných vlivů na výsledky. Práce s literaturou a její volba také svědčí o zájmu studenta o danou problematiku. Dojem lehce kazí nepřehlednost obrázků z experimentu. Zde by pomohlo zobrazit směr proudění a zvolený souřadný systém. Student v kapitole 4.3. uvádí, že byl proveden test s podélně nanesenou stužkou oleje na plochou desku. Dle obrázků 4.8 se jeví, že olej byl nanesen po šířce desky (tedy kolmo na proudění). Z obrázků 4.15 a 4.16 opět není zřejmé z jakého směru se na válec díváme. Celkově má předložená diplomová práce vysokou úroveň a s navrženým hodnocením A ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 145674