PRÁŠEK, M. Optimalizace výfukového potrubí zážehového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Úkolem diplomanta bylo provést optimalizaci výfukového potrubí pro závodní zážehový spalovací motor. Konstrukce předpokládala detailní pochopení funkce spalovacího motoru a vliv výfukového traktu na jeho parametry. Konstrukci stěžuje skutečnost, že návrh, nebo úprava každé komponenty musí splňovat podmínky pro optimální proudění plynů. K řešení diplomové práce diplomant přistupoval odpovědně, se snahou zvládnout jak část teoretickou, tak především samotnou optimalizaci výfukového potrubí a provedení dostupného výpočtu proudění. Diplomant použil jak 3D CFD simulaci pro získání ztrátových koeficientů, tak i 1D a 0D programy pro samotnou optimalizaci výfukové soustavy. Využíval konzultací a potřebných podkladů k řešení, a to jak domácí tak i zahraniční odborné literatury, elektronických databází, včetně dokumentace k použitému softwarovému vybavení, aby s jejich využitím dospěl k výsledné variantě výfukového potrubí. Pan Martin Prášek prokázal odborné schopnosti pro řešení reálných problémů při konstrukci spalovacích motorů a jeho diplomová práce (například kapitola 5) může sloužit jako základ pro další diplomové práce zabývající se řešením podobného problému.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Beran, Martin

Diplomová práce pana Bc. Martina Práška je zaměřena na návrh a optimalizaci výfukového traktu. Celou diplomovou práci je možné rozdělit do několika částí. Náplní první části je úvod do problematiky a její teoretický rozbor. Dále student rozebírá pravidla FIA, kterými se při návrhu musí řídit a popisuje současnou pohonnou jednotku. Stěžejní částí práce je návrh rezonačního výfukového potrubí s využitím programu LOTUS Engine Simulation. Jedná se o kompletní návrh výfukového potrubí s ohledem na geometrii, průběh hoření, přestup tepla ve válci atd. Poslední část je zaměřena na konstrukční návrh výfukového traktu a byly vytvořeny CAD modely. Celu práci bych hodnotil jako zdařilou jak po obsahové tak po grafické stránce.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 27974