PRÁŠEK, M. Optimalizace výfukového potrubí zážehového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2010.
Úkolem diplomanta bylo provést optimalizaci výfukového potrubí pro závodní zážehový spalovací motor. Konstrukce předpokládala detailní pochopení funkce spalovacího motoru a vliv výfukového traktu na jeho parametry. Konstrukci stěžuje skutečnost, že návrh, nebo úprava každé komponenty musí splňovat podmínky pro optimální proudění plynů. K řešení diplomové práce diplomant přistupoval odpovědně, se snahou zvládnout jak část teoretickou, tak především samotnou optimalizaci výfukového potrubí a provedení dostupného výpočtu proudění. Diplomant použil jak 3D CFD simulaci pro získání ztrátových koeficientů, tak i 1D a 0D programy pro samotnou optimalizaci výfukové soustavy. Využíval konzultací a potřebných podkladů k řešení, a to jak domácí tak i zahraniční odborné literatury, elektronických databází, včetně dokumentace k použitému softwarovému vybavení, aby s jejich využitím dospěl k výsledné variantě výfukového potrubí. Pan Martin Prášek prokázal odborné schopnosti pro řešení reálných problémů při konstrukci spalovacích motorů a jeho diplomová práce (například kapitola 5) může sloužit jako základ pro další diplomové práce zabývající se řešením podobného problému.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Bc. Martina Práška je zaměřena na návrh a optimalizaci výfukového traktu. Celou diplomovou práci je možné rozdělit do několika částí. Náplní první části je úvod do problematiky a její teoretický rozbor. Dále student rozebírá pravidla FIA, kterými se při návrhu musí řídit a popisuje současnou pohonnou jednotku. Stěžejní částí práce je návrh rezonačního výfukového potrubí s využitím programu LOTUS Engine Simulation. Jedná se o kompletní návrh výfukového potrubí s ohledem na geometrii, průběh hoření, přestup tepla ve válci atd. Poslední část je zaměřena na konstrukční návrh výfukového traktu a byly vytvořeny CAD modely. Celu práci bych hodnotil jako zdařilou jak po obsahové tak po grafické stránce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 27974