HRDINA, P. Konstrukce přívěsného vozíku k velomobilu Pony 4 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Janoušek, Michal

Bakalářská práce pana Hrdiny o délce 50 stran se zabývá konstrukčním návrhem vozíku za velomobil. V první části autor popisuje možné konstrukce velomobilů a jejich přívěsných vozíků pro přepravu nákladu. Ve druhé části práce se zabývá samotným konstrukčním návrhem. Student pravidelně v průběhu celého roku konzultoval konstrukci a koncepční řešení přívěsného vozíku a je třeba vyzdvihnout, že navržená konstrukce byla realizována a aktuálně probíhá její testování. Bohužel o co více času bylo věnováno samotné konstrukci a realizaci projektu o to méně ho zbylo na samotnou práci, která je bohužel spíše průměrnou. Práce je uspořádána místy chaoticky hlavně v části 2 a 3 kde jsou popisovány možnosti konstrukčních řešení a následně jejich realizace.Po stylistické a grafické stránce obsahuje práce řadu nedostatků ve formátování a pravopisu. Z hlediska řešení je škoda, že autor více nerozvedl experimentální stanovení vlastností pryžových torzních elementů, které by v případě vhodného zpracování mohlo být dobrým návodem pro podobné konstrukce. Pevnostní analýza v závěrečné kapitole se věnuje izolovaně pouze ramenu vozíku a z práce není možné posoudit, zda byly správně nastaveny okrajové podmínky výpočtu a síťování. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Šebela, Kamil

Práce se zabývá návrhem přívěsného vozíku za velomobil Pony 4. V úvodu práce jsou představeny v současné době využívané konstrukce nákladních kol a jejich zástupci. Chybí zde však zamyšlení a zhodnocení použité koncepce, vyzdvihnutí pozitivních a negativních vlastností a možné prvky pro inspiraci při vlastní konstrukční práci. Druhá kapitola se zaměřuje na možné konceptní řešení přívěsného vozíku a jeho jednotlivých částí. Jsou zde velmi jednoduše a zkratkovitě popsané použité prvky, většinou bohužel jen jeden konkrétní, který je zvolen pro následný konstrukční návrh. opět zde chybí jednoznačný závěr vycházející z provedení rešeršní práce. Stěžejní kapitolou celé práce je konstrukční řešení. Zde jsou v nelogickém pořadí popsané jednotlivé navržení prvky a jejich konstrukce. Práce vykazuje velké množství formálních a jazykových chyb. Chyby se vyskytují při zápisu indexů například u CO2 a m3. Kvalitu práce snižuje použití hovorových termínů, např. kroutící moment, chrom ocel, nebo bouwden. Obrázky jsou často umístěné na začátek podkapitol (Obr. 5), nebo jsou špatně obtékané (Obr. 43). Obrázkům dále chybí spojení s textem a vystupují zde občas bez přímé spojitosti. U Obr. 23 by bylo dobré přeložit popisky do češtiny, aby odpovídaly jednotnému jazyku práce. V práci se dále vyskytují drobné překlepy, například zažízení a nedokončená věta na konci strany 32. Odkazy na citace jsou v textu nevhodně umístěné za větou, nikoliv uvnitř věty. Nedostatky v textu kompenzuje provedená konstrukční a výrobní část práce. Návrh byl doveden do finální fáze se sestavením funkčního prototypu a jeho otestováním. Byly využity vhodné konstrukční nástroje pro CAD návrh vozíku, které se posléze realizovaly. Při vývoji byly testovány různé tuhosti pružných prvků odpružení a nájezdové brzdy. Jednotlivé experimenty byly bohužel velmi stroze popsané a výrazně tak snižují kvalitu práce. Návrh nápravy, nájezdové brzdy a rámu vozíku je dobře proveden a umožní případné úpravy podle přání zákazníka. Jsou využity levné a dostupné konstrukční prvky vhodně zvolené pro zadané konstrukční parametry vozíku. Vozík je možné podle návrhu otestovat v provozu a podle zjištěných skutečností upravit návrh, nebo zahájit jeho výrobu. Cíle práce jsou splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 145679