VINKLÁRKOVÁ, E. Hranice – redefinice městské struktury [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2019.
Eliška si na začátku semestru vybrala ambiciózní záměr řešit problémy spojené se stávající polohu vlakového a autobusového nádraží. Vzhledem k rozsahu záměru je těžiště práce spíše v koncepčně - urbanistické rovině, než architektonické. Z dopravního hlediska je navrhované řešení zdařilé. Eliška prostřednictvím viaduktu propojuje kolejní tělesa s autobusovým nádražím v přisunuté poloze. Vzniká tak funkční a provozně logický terminál, který vzhledem k současné vytíženosti dopravního uzlu Hranice na Moravě, rozvíjí potenciál pro vytvoření důstojného nástupu do města. Z konstrukčního hlediska se Eliška inspiruje tvaroslovím viaduktu, který v Hranicích již existuje. Nicméně se nemohu ubránit dojmu, že zvolené konstrukční řešení mohlo být současnější a více rozvíjet soudobé stavebně – konstrukční možnosti (zejména v případě nádražní haly). Z formálního hlediska práce splňuje veškeré požadavky vyplývající ze zadání diplomové práce a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | Eliška pracovala od začátku cílevědomě a systematicky, většinu svých rozhodnutí podpořila variantními návrhy, ze kterých vybírala optimální řešení. Její pracovní tempo bylo vyrovnané. |
Návrh „Příští stanice Hranice“ je suverénním příkladem architektury, která na základě zvolené konstrukce představuje silnou a čistou architekturu a prezentuje také zajímavý výtvarný postoj. Všechny prvky navrhování: provozní řešení, konstrukce a umístění stavby do správného místa jsou v souladu s výrazem stavby. Drobným nedostatkem je rozpracováním některých konstrukčních řešení, na kterých je postaven architektonický výraz, avšak v takovém rozsahu práce je toto zcela pochopitelné.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Koncepce vychází ze společné práce vyhotovené v předchozím semestru, jejíž snahou bylo po pečlivé analýze přetvořit stávající strukturu města, vytypovat rozvojové plochy na ose třídy 1.Máje, která byla vytvořena v 70. letech razantní asanací části původního historického centra. Předpokladem bylo také poněkud utopické zrušení rychlostního průtahu města a na jeho místě vybudování zeleného pásu. Přestože díky rasantní základní myšlence spojující všechna zadání ateliéru Jana Foretníka a Barbory Ponešové by byla realizace projektů problematická, oceňuji spolupráci celého ateliéru na společném definování jednotlivých témat, které by mohla městu pomoci k jeho rozvoji. Téma projektu Elišky Vinklárkové kleplo na hlavičku problému města Hranice, které je situováno na důležité dopravní trase. Vytvoření jednotného terminálu pro sdružení vlakových a autobusových spojů nebylo lehkým úkolem. Trefně bylo zvoleno místo, které využívá meziprostor stávajícího autobusového a železničního nádraží. Zapuštěním nového terminálu pod kolejiště dochází k optimálnímu vyřešení výškových úrovní a také jeho posunutí ke stávajícímu autobusovému nádraží je posouvá do vhodnější polohy. Urbanistická koncepce zjednodušuje pohyb cestujících a smysluplně organizuje dopravu. | |
Architektonické řešení | A | Přestože inspirace hranickým viaduktem by mohla být považována za lapidární předlohu, návrh předkládá silnou a svébytnou stavbu. Základní motiv je zjednodušen na oblouk, který se v celém návrhu rytmicky opakuje a díky svému tvaru umožňuje propojování vnitřního prostoru s exteriérem. | |
Provozní řešení | A | Členění jednotlivých prostorů sleduje pohyb cestujících a to jak směřujících z centra, z autobusového nádraží a je pamatováno i na řidiče aut. Dominantou je převýšená hala, na kterou směrem na nástupiště navazují obchodní prostory, přehledně řazené do jasně vymezené konstrukce stavby. Drobným nedostatkem jsou některá provozní řešení restaurace. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Přiznaná železobetonová konstrukce souzní se základním architektonickým motivem a podílí se na jazyku stavby. Architektonicky výrazné je také zastřešení haly, které díky HP ploše působí subtilně a zajímavě. Bylo by vhodné některé základní konstrukční prvky více popsat. | |
Formální úroveň | A | Vzhledem k velikosti objektu a složitosti zadání si zaslouží vyhotovení pochvalu, i když by znázornění některých části projektu mohlo být preciznější. Optimálním prostředkem pro prezentaci návrhu bylo vyhotovení fyzického modelu! |
eVSKP id 116250