GOLÁŇ, M. Design elektrického invalidního vozíku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - B, úroveň tvarové kultivace - A, barevnost navrženého designu – A, a grafická úprava výkresů - A. Komplexně zpracovaný diplomový projekt, promyšlený funkčně i technicky do všech podstatných detailů. Osobně vysoce oceňuji práci diplomanta ve směru barevného členění celkové kompozice vozidla, která je tak velmi přehledná, tvarově kultivovaná a opticky odlehčená. Příjemný a hravý výraz designu je podtržen barevnými akcenty na discích kol. Kladně hodnotím i profesní poctivost posluchače, který dal v některých případech přednost realistickému a funkčnímu řešení před povrchním efektem vizuální atraktivity. Škoda tak poněkud horší řemeslné úrovně prezentačního modelu. Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní výsledky k řešení designu elektrického invalidního vozíku.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Bc. Michal Goláň se ve své diplomové práci zabývá designérským návrhem invalidního vozíku s elektrickým pohonem. Úvod diplomové práce je věnován analýze současné produkce elektrických vozíků a jejich technickým a ergonomickým parametrům. Následně jsou definovány projektové cíle a představeny celkem tři studie designu. V této části práce postrádám jakékoliv kresebné variantní návrhy dokumentující autorovo myšlení a genezi výsledného řešení. Finální designérský návrh je vcelku zdařilý, s příjemnou proporcí a spolehlivě působícím současným vzhledem. Osobně mám však pocit, že sedadlo s područkami působí v kontextu kultivovaně tvarované kapotáže podvozku vizuálně poněkud zastarale. I přes autorovu deklarovanou snahu o vizuální sjednocení všech částí vozíku, působí výsledná sestava z tvarového hlediska v detailech poněkud nehomogenně. Mám zde na mysli například vcelku příjemné organické řešení zadní nápravy, které však nekoresponduje s tvarovou strategií aplikovanou v případě sedáku, opěradla a područek. Finální designérská koncepce je navržena vhodně, z ergonomického hlediska splňuje požadovaná funkční kritéria a technické požadavky na provoz tohoto typu dopravního prostředku. Diplomová práce Bc. Michala Goláně z hlediska rozsahu i formální struktury splňuje definované požadavky a proto ji doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 96732