KRČMA, E. Výroba montážní spony sdruženým nástrojem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Diplomant Erik Krčma v rámci řešení diplomové práce navrhl postup výroby montážní spony na palubky ve sdruženém postupovém nástroji. Provedl potřebné technologické výpočty a vytvořil konstrukční řešení daného nástroje. Vzhledem k tomu, že v praxi je pro výrobu dané součásti užíváno několika nástrojů, je tento nástroj vhodným řešením pro urychlení výroby. Velmi oceňuji nápad s výrobou dvou součástí najednou. Student během vypracování postupoval správně a diplomovou práci lze hodnotit velmi kladně. Jsou splněny všechny zadané cíle, formální a grafická stránka práce je plně vyhovující. Student v průběhu řešení pracoval aktivně, svědomitě a samostatně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
V diplomové práci Bc. Erika Krčmy je řešen postup výroby spony používané při montáži obkladových palubek. Na podkladě rozboru zadání, nicméně v souladu se zadáním, kde je nástroj přímo určen, zvolil diplomant pro výrobu postupový sdružený nástroj. V kap. 2, následně analyzoval zvolené technologie plošného tváření, které budou při výrobě spony využity. Tato kapitola je zpracována kvalitně a přehledně. Vyskytují se zde pouze občasné chyby v textu (str. 21, 22), drobné nepřesnosti a nedostatky, např.: • Na str. 17, kde se popisuje využití proměnné vůle je uvedeno, že v rohu dojde k navýšení tolerance až o 10%, ale o toleranci čeho se jedná. • Nemohu souhlasit s konstatováním u obr.21d, že při tomto uspořádání výstřižku je složitější nástroj, protože při obracení pásu se do nástroje zabuduje pouze další doraz. • Na str. 24 je zmíněna „určitá deformace“, která vzniká při výrobě plechu a před zavedením plechu do nástroje ji je třeba odstranit rovnáním mezi válci. Žádám diplomanta, aby při obhajobě tuto myšlenku vysvětlil. Vlastní návrh postupu výroby, uvedený v kap. 3, je opět zpracován kvalitně. Na podkladě posouzení a výběru ze tří variant, vybral diplomant postup výroby, s kterým lze souhlasit. Provedl potřebné technologické a kontrolní výpočty a navrhl sdružený postupový nástroj. Ke zpracování této kapitoly uvádím následující připomínky: • Stanovení potřebné délky svitku, bylo třeba zařadit, až za kap. 3.2, kde je postup výroby řešen. • Ve zvolené variantě výroby jsou ve druhém kroku stříhány otvory průměru 2mm a současně jsou vytvářeny prolisy. Nemůže dojít ke zlomení střižníků, tak malých průřezů? Žádám o stanovisko diplomanta při obhajobě. • Při kontrolním výpočtu vedeného střižníku na vzpěr (kap. 3.4), nelze vycházet z případu „vetknutý konec –kloub“, neboť je střižník veden v délce několika mm ve vodící desce. • Volba lisu je provedena až po konstrukci nástroje, což je nelogické, neboť upínací rozměry nástroje musí vycházet z velikosti pracovního prostoru a zejména sevření lisu. Výška nástroje v sevřeném stavu je 166,5 mm, sevření stroje, viz tab. 6, je 270 mm. Z DP není ani jasné, zda se využije stolní deska stroje, nebo jak se tato disproporce bude řešit. Technicko-ekonomické zhodnocení navrženého řešení není v zadání diplomové práce a není tedy ani obsahem vlastní práce. Pro komplexní pohled na kvalitu řešení zadaného úkolu u součásti, která se běžně prodává, by nějaká forma ekonomického zhodnocení byla žádoucí. K DP je přiložen výkres výrobku, dva výkresy sestavy nástroje s dvěma oddělenými kusovníky a pět výrobních výkresů. Úroveň výkresové dokumentace, podle mého názoru, snižuje změť čárkovaných čar v půdoryse sestavy nástroje a jeho horní části. Nezobrazování neviditelných a nepodstatných detailů by přispělo k přehlednosti výkresů. Výkres střižnice by bylo vhodné nakreslit v takovém měřítku, které umožní zapisování jednotlivých kót bez lomení kótovacích čar. Diplomovou práci Bc. Erika Krčmy pokládám za zdařilou a hodnotnou. Z rozsahu a úrovně jejího zpracování je zřejmý zodpovědný přístup diplomanta. Práce je logicky uspořádaná, sestavená se všemi potřebnými formálními náležitostmi. Drobné nepřesnosti, vyskytující se v práci, jsou většinou formálního charakteru a výrazně nesnižují její úroveň.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 140102