BÍLEK, J. Biblioverse - Multifunkční objekt s knihovnou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2024.
Projekt Jana Bíleka "Knihovna jako student hub" byl dokončen na vysoké úrovni. Žák odvedl ve všech fázích vývoje projektu co nejlepší výkon. Koncepce projektu vytvořit studentskou knihovnu jako místo setkávání a atrakci pro studenty je velmi aktuální vzhledem k tomu, že Brno je považováno za univerzitní město. Je relevantní i s ohledem na rostoucí potřebu přístupných a komfortních veřejných prostor. Student umístil svůj objekt šikovně a taktně ve vztahu k okolní zástavbě a geometrii samotného místa. Architektura objektu jasně a zřetelně komunikuje dobu svého vzniku a je zdařilým současným doplňkem rozmanitosti historické zástavby v okolí. Architektonický obraz odpovídá nejnovějším trendům moderních veřejných staveb. Vnitřní struktura objektu je krásně plynoucím otevřeným veřejným prostorem schodišť, prostorů pro čtení, setkávání a práci. Exteriér je laděný do nuancí, je jemným skloubením dvou základních materiálů: zavěšené fasády z perforovaného hliníkového plechu a skla. Toto práce si zaslouží nejvyšší ocenění.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | V průběhu zpracování bakalářské práce se student projevil nejlepším možným způsobem. Student se pravidelně účastnil projektových dnů, pracoval zodpovědně, prokázal velkou chuť a snahu do práce. V celém období tvorby projektu student vykazoval vysokou schopnost propojovat novou látku s dosavadními znalostmi. V analytické části diplomové práce dokázal student obratně a výstižně formulovat koncepci. Ve funkčním plánování a objemové a prostorové skladbě student potvrdil kvalifikační úroveň svých znalostí a dovedností. Zpracování technické dokumentace bylo provedeno podrobně a promyšleně, v souladu se všemi požadavky a normami. Student rovněž úspěšně prokázal zvládnutí všech potřebných moderních softwarů pro tvorbu a prezentaci projektu. Projekt byl dokončen včas a v požadovaném rozsahu. |
Student prokázal schopnost koncepčního myšlení, tvorby záměru a strategie vedoucí ke kvalitnímu architektonickému dílu. Obstál v urbanistické, architektonické, technické i grafické části bakalářské práce. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B85.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Návrh je urbanisticky konzervativní – zakončuje uliční frontu řadových domů nárožní dominantou. Současně respektuje místní regulativy. Lze jej hodnotit v daném kontextu jako vhodný. Řešení míst pro odstavování vozidel je spekulativní, ale asi jediné možné. Student si je vědom potřeby rozptylové plochy před vstupem a správně na to zareagoval. | |
Provozní řešení | B | Provoz knihovny je organizován kolem ústředního komunikačního prostoru schodiště. Pobytové místnosti jsou přirozeně prosvětleny, student vhodně využívá jihovýchodního světla díky světlíku orientovaného do vnitrobloku. Nejsem přesvědčen o praktičnosti pobytového schodiště, které vnímám jako nevlídný a nebezpečný prostor. Vzhledem k rozměrům parcely bych uvítal preferenci užitnějších prostorů pro uživatele knihovny. Situování schodiště k prosklené fasádě s sebou přináší řadu nejen technických komplikací. | |
Technicko konstrukční řešení | C | Založení stavby by bylo vzhledem k sousedním objektům technologickou i ekonomickou výzvou. Použití ocelových sloupů v uvažované dimenzi se jeví jako nehospodárné, doporučoval bych kompletní řešení stavby v železobetonovém monolitickém systému. Řešení fasády je spíše ideové; navrhnout návaznost fasády na lodžie atd. by bylo mistrovským stavitelským uměním. Postrádám konkrétní představu o technologiích vytápění respektive větrání objektu. | |
Architektonické řešení | A | Knihovna svým tvaroslovím jasně demonstruje celoměstský význam a dobu svého vzniku. Vnitřní prostory nabízejí množství atraktivních průhledů. Dům vhodně komunikuje s okolím. Vytýkám označení funkce budovy v exteriéru a větší péči detailům v interiéru. | |
Formální úroveň | B | Formální úroveň bakalářské práce je nadprůměrná, zejména v části výkresové dokumentace. Zásadní nedostatky spatřuji u vizualizací – uvítal bych alespoň jeden zákres do fotografie a originální autorský přínos např. postprodukcí dosti surového výstupu z vizualizačního softwaru. |
eVSKP id 159588