GAJDŮŠKOVÁ, V. Chování žen v silničním provozu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2024.
Diplomová práce je zaměřena na vybrané aspekty chování žen během řízení, konkrétně se studentka zaměřila na dobu potřebnou pro kontrolu situace za vozidlem. Pro účely řešení diplomové práce byla v teoretické části stručně představena problematika genderových rozdílů ve vybraných situacích v silničním provozu a návazně také možnosti analýzy chování účastníků silničního provozu i vybrané výsledky realizovaných relevantních zahraničních výzkumů. Zpracování údajů z literární rešerše mohlo být v některých aspektech stručnější, což by přispělo větší čtivosti i přehlednosti teoretické části, literární rešerše nicméně tvoří kvalitní základ pro následný návrh experimentu. Pro účely práce studentka vycházela z 39 téměř výhradně zahraničních zdrojů. Studentka navrhla vlastní experimentální měření v reálném silničním provozu, samostatně provedla nábor účastníků měření i samotné jízdní zkoušky. S ohledem na navržené cíle práce byla definovaná trasa vhodně zvolena a umožnila tak získat dostatečné množství dat pro následnou analýzu. Pro účely práce studentka zpracovala data z celkem 15 jízdních zkoušek o celkové délce trasy 40 km. V rámci předložené práce bylo analyzováno více než 1500 pohledů do zpětného zrcátka během definovaných jízdních situací, a to nejen s ohledem na vizuální vnímání, ale i se zohledněním dalších faktorů (jízdní situace a okolní provoz, aktivace, fyzická reakce apod.). Získané výsledky jsou vhodně prezentovány a také interpretovány v kontextu genderových rozdílů. Diplomová práce je logicky členěna. Zpracovanému textu lze vytknout dílčí drobné nedostatky: terminologické nepřesnosti, drobné chyby a překlepy, kterých však není mnoho. Tyto nedostatky však nemají významnější vliv na kvalitu předložené práce. Práci studentky v průběhu zpracování diplomové práce lze hodnotit velmi kladně. Studentka pracovala vcelku samostatně, dosažené dílčí výstupy průběžně konzultovala. Cíle diplomové práce byly splněny a lze ji doporučit k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | A | ||
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | B | ||
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | A | ||
Odborná úroveň diplomové práce | B | ||
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | ||
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | A | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | B |
Práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | A | Studentka vytvořila rozsáhlou rešerši chování účastníku silničního provozu, metod využívaných pro sběr dat o chování účastníků (především řidičů) a pro práci podstatné zjištěné skutečnosti přehledně shrnula. Na základě toho pak navrhla a realizovala experiment v reálném silničním provozu. Získaná data podrobila důkladné analýze a srovnala je s již publikovanými studiemi. Lze tedy konstatovat, že vypracování diplomové práce je s ohledem na zadání úplné. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | A | Přístup zvolený k řešení práce hodnotím velmi kladně. Studentka provedla rešerši především zahraniční literatury, přičemž srovnala jak ve studiích uvedené skutečnosti, tak i použité metody. Na základě toho pak vybrala metodu pro získání dat, naměřená data pak analyzovala, a přehledně znázornila, v závěru se pak vymezila vůči publikovaným datům. Takto zvolený přístup lze považovat za ideální. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | A | Řešení práce vychází z publikovaných výzkumů a je vhodným způsobem doplněno o další aspekty, které byly studentkou analyzovány. Práce je logicky členěna, kapitoly na sebe vzájemně navazují. Jednotlivé kroky jsou podrobně popsány, metody a postupy jsou zvoleny vhodně. Z hlediska úrovně zpracování lze práci hodnotit na velmi vysoké úrovni. | |
Obtížnost a správnost řešení | A | Vzhledem k řešené problematice, zvolenému množství probandů, délce zkušební trasy a počtu vyhodnocených pohledů, je zřejmé, že z hlediska časové náročnosti se jedná o práci obtížnou. Samotné řešení je podloženo již provedenými studiemi a ověřenými metodami, a je pečlivě popsáno. S ohledem ke správnosti mu není co vytknout. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | A | Přínos práce je zřejmý jak v oblasti praktické, tak i teoretické. Prakticky lze zjištěné hodnoty a skutečnosti přiměřeně aplikovat např. pro analýzu dopravních nehod především při odbočování nebo předjíždění. Z hlediska teoretického lze poznatky z práce použít např při vzdělávání řidičů nebo na ně dále navázat, podrobit je dalším analýzám či je rozšířit i v kontextu dalších publikací. | |
Odborná jazyková úroveň | B | Jazyková úroveň práce je na velmi dobré úrovni. Je zřejmé, že autorka si dala záležet na kvalitě slohu, i přesto lze práci vytknout drobné nedostatky především ve formě chybějících nebo přebývajících slov ve větách, např.: „Jízdní simulátory jsou jednou z nejpoužívanějších metod, byla zvolena např. v článcích…“ „CSW systém fungoval na základě pevného načasování, oproti tomu ACSW mělo dynamické načasování upravované reakční dobou účastníků na varovný.“ „Většina příjezdových komunikací se sestávala z jednoho jízdního pruhu“ | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | B | Úprava textu a tabulek je na dobré úrovni. Grafy jsou dostatečně popsány, v případě větší složitosti ke grafu náleží i legenda, vytknout pak lze snad jen sníženou grafickou kvalitu grafů. |
eVSKP id 158292