TUKA, J. Modelování prostředí v kabině osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.
Diplomová práce pana Jána Tuky je na téma Modelování prostředí v kabině osobního automobilu. Hlavním cílem práce bylo provést rozbor vlivu okolních podmínek na kvalitu vnitřního prostředí (především tepelné pohody) v kabině konkrétního typu osobního automobilu. Diplomant vytvořil model malého automobilu s dvěma figurínami a využil dvou modelů tepelného komfortu, konkrétně modelů TILL a FIALA, pro predikci tepelné pohody při různých provozních podmínkách. Student přistupoval k zpracování práce relativně odpovědně, pravidelně konzultoval řešenou problematiku a zvládnul použití specializovaného 1-D stimulačního softwaru Theseus FE 3.1 Nicméně i přes četná a včasná upozornění vedoucího DP diplomant podcenil časovou náročnost přípravy modelu a simulací v důsledku čehož měl na psaní textu a vyhodnocení výsledků velice omezený čas. Práce má tedy především v částech Popis nastavení simulací, Vyhodnocení simulací a Závěr zřejmé rezervy. Je však potřeba podotknout, že diplomant prokázal při zpracování DP velkou houževnatost a osvojil si i aplikaci nejnovější metodiky pro vyhodnocení tepelné pohody pomocí diagramu komfortních zón (dle ČSN EN ISO 14505 - blíže viz přílohy práce). Vzhledem k připomínkám však hodnotím práci pana Jána Tuky stupněm dobře/C.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B |
Předložená diplomová práce na téma "Modelování prostředí v kabině osobního automobilu", se zabývá kvalitou vnitřního prostředí a jeho působením na člověka. V teoretické části práce autor pojednává o principech přenosu tepla, tepelné pohodě a způsobech větrání a klimatizování kabin automobilů. Praktická část práce je věnována numerické simulaci vnitřního prostředí kabiny vozu VW Polo pro 3 různé provozní režimy (parkování, jízda po dálnici a jízda po okresní silnici) a tři roční období (zima, jaro a léto). Simulace je provedena v programu Theseus-FE. Pro určení tepelné bilance člověka byli využiti virtuální tepelní manekýni TILL (řidič) a FIALA (spolujezdec). Pro vyhodnocení tepelné pohody pak indexy PMV a PPD dle ČSN ISO 7730, a rovněž model komfortních zón dle ČSN ISO 14505-2. Teoretická část je na dobré úrovni. Praktická část obsahuje definici okrajových podmínek scénářů, nastavení geometrie a materiálových vlastností kabiny. Autor opomenul uvést některé podstatné parametry (absorptivita solárního záření laku, množství přiváděného vzduchu výustkami). Přínos práce spočívá v studiu vlivu okolního prostředí na tepelný komfort uvnitř vozu, zejména vlivu slunečního záření. Cíle práce byly splněny a navrhuji ji k obhajobě a hodnotím ji stupněm VELMI DOBŘE (B).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B |
eVSKP id 36637