KASATKIN, A. Nelineární diodové tvarovací obvody pro laboratorní výuku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Studentovým úkolem bylo navrhnout modul elektronických obvodů pro vylepšení existujícího přípravku pro téma nelineárních převodních charakteristik v laboratorním cvičení kurzu Analogová elektronika 2. Práce obsahuje řešení diodového tvarovače trojúhelníkového signálu na harmonický (o 3 segmentech), omezovače a vykrajovače. Tyto obvody již obsahuje existující přípravek, ale v nevhodné formě řízení zlomových napětí převodní charakteristiky. Studentovou prací bylo provést nový návrh (hodnoty) především tvarovače a navrhnout novou vylepšenou konstrukci desek plošných spojů (modulů) s jiným optimálnějším uspořádáním součástek a ovládacích prvků. Od návrhu panelu přípravku bylo v rámci úspor materiálu (velká spotřeba DPS) po dohodě s vedoucím upuštěno. Nakonec vznikl jediný modul, který soustředí všechny požadované obvody. Ten je snadno a plně kompatibilní s panelem existujícího přípravku (existuje 6x). Student návrh těchto obvodů ověřil simulací i měřením. Mrzí mne, že student nevyzkoušel a nekomentuje kmitočtové omezení konstruovaných obvodů a neuvedl odkaz na původní laboratorní úlohu (kterou vylepšoval a od které měl výchozí podklady) či předchozí bakalářskou práci, ze které úloha vychází. Některé principy a náležitosti obvodů i konstrukce by zasloužily detailnější vysvětlení. Práce je psána v angličtině (vzhledem k národnosti studenta není znalost češtiny nejlepší). Grafická kvalita práce by mohla být lepší a jednotnější. Symbolika fontů obrázků a textu taktéž. Je zde místy několik úsměvných nepřesností, kterých si student nevšiml (je to problém simulačního software). Relativní chyba v grafech (např. Obr. 2.7) nemůže mít jednotku Volt. V anglickém textu se používá des. tečka, ale to jsou detaily. Student pravidelně konzultoval a řídil se pokyny. Závěrem lze říct, že práce splnila svůj účel (prototyp modulu je funkční dle předpokladů) a po namnožení modulů (připraveno ke kompletaci) bude modifikováno i dalších 5 přípravků. Z časových důvodů jsem od finalizace všech kusů (jak uvedeno v zadání) ustoupil. Student je dokončí v následujících týdnech. Navrhuji hodnocení 72b/C.
Cílem této bakalářské práce byl návrh nové laboratorní úlohy (včetně přípravku) zaměřené na tvarovače a omezovače signálů. Po prostudování celé práce jsem dospěl k závěru, že zadání práce bylo splněno. Pro demonstrační účely si student zvolil velice jednoduché obvody se známými návrhovými vztahy, vlastní invenci jakéhokoliv charakteru v práci postrádám. Všechna schémata využitá studentem jsou (včetně popisu) součástí skript do předmětu Analogová elektronika 2, což byl patrně záměr. Z hlediska časové náročnosti měření laboratorní úlohy pro studenty je přípravek i náplň úlohy optimální. Po formální a grafické stránce je práce průměrná, úroveň angličtiny dobrá. Součástky by měly být ve schématech řádně označeny. Mezi vztahem (2.1) a (2.2) je chyba, počet segmentů PWL funkce je označen písmenem n, nikoliv i. V obrázku 2.10 je myslím zbytečné zobrazovat závslost vstupního napětí na vstupním napětí. V práci postrádám zhodnocení využitelnosti jednotlivých zapojení ve vyšších kmitočtových pásmech. Práci by rovněž velmi prospěl lepší, propracovanější teoretický rozbor problematiky tvarovačů a omezovačů signálu, uvedení dalších topologií s různými aktivními prvky.
eVSKP id 151696