KACHLÍK, J. Model elektrického vozidla v programu SIMULINK/SIMSCAPE [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Huzlík, Rostislav

V rámci své práce se student zabýval modelováním elektrického pohonu elektromobilu promocí toolboxu SIMSCAPE z Simulinku. Student v rámci své práce pracoval velice samostatně, pouze s malou pomocí vedoucího. Velice samostatně si nastudoval matematické modely jednotlivých části a sám se naučil pracovat s toolboxem SIMSCAPE z Simulinku. V rámci práce se snažil využít dostupnou možnou literaturu. Práci doporučuji k obhajobě

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 50/50
Formální zpracování práce A 20/20
Využití literatury A 9/10
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Navrhovaná známka
A
Body
99

Posudek oponenta

Klíma, Bohumil

Předložená práce se zabývá modelováním elektrického vozidla v programu MATLAB/SIMULINK a nadstavbě SIMSCAPE. Jsou popsány modely synchronního stroje s PM, model baterie a model střídače a uvedené modely jsou realizovány pro použití v prostředí SIMULINK. V práci spatřuji několik nedostatků. Především se jedná o jistou nevyváženost rozsáhlé teorie o PMSM navíc známé z literatury a pak poměrně stručnou kapitolu o modelování akumulátorů bez hlubšího teoretického pozadí. Stejně tak modelování měničů je dle mého názoru provedeno neúčelně v případě, že se má jednat o modely pro posuzování dynamiky a ztrát v pohonu, kde by bylo vhodné vyhnout se modelování spínacího režimu měniče a vysokým časovým nárokům na simulace. Další výtkou k odborné stránce je srovnávání výsledků trojfázového modelu a modelu v d-q osách doplněným o Parkovu a Clarkovu transformaci. Z matematického pohledu se jedná o identické modely (může sloužit pouze pro kontrolu správnosti realizace uvedených modelů) Dále je v práci je uvedena řada nepřesných, případně nesprávných tvrzení: - ...Stejnosměrné měniče typu DC/DC – pracují v režimu pulzní šířkové modulace PWM (Pulse Width Modulation) s nosnou frekvencí 2-20kHz... (Rozsah frekvencí je obecně mnohem vyšší) - ...V poslední době se jako nejvýhodnější motor pro elektrickou trakci jeví synchronní motor s permanentními magnety (PMSM)... (Je věcí mnoha kompromisů, který motor je výhodnější) - ...Jeho další předností je, že může vyvíjet maximální točivý moment už při nulových otáčkách... (asynchronní může rovněž) - atd. Po formální stránce je práce na dobré úrovni a má logické členění. Přes uvedené výtky student prokázal dobré znalosti a erudici a předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě,

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Odborná úroveň práce C 35/50
Splnění požadavků zadání A 20/20
Interpretace výsledků a jejich diskuse B 17/20
Formální zpracování práce A 10/10
Navrhovaná známka
B
Body
82

Otázky

eVSKP id 35946