KACHLÍK, J. Model elektrického vozidla v programu SIMULINK/SIMSCAPE [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
V rámci své práce se student zabýval modelováním elektrického pohonu elektromobilu promocí toolboxu SIMSCAPE z Simulinku. Student v rámci své práce pracoval velice samostatně, pouze s malou pomocí vedoucího. Velice samostatně si nastudoval matematické modely jednotlivých části a sám se naučil pracovat s toolboxem SIMSCAPE z Simulinku. V rámci práce se snažil využít dostupnou možnou literaturu. Práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 50/50 | |
Formální zpracování práce | A | 20/20 | |
Využití literatury | A | 9/10 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | A | 20/20 |
Předložená práce se zabývá modelováním elektrického vozidla v programu MATLAB/SIMULINK a nadstavbě SIMSCAPE. Jsou popsány modely synchronního stroje s PM, model baterie a model střídače a uvedené modely jsou realizovány pro použití v prostředí SIMULINK. V práci spatřuji několik nedostatků. Především se jedná o jistou nevyváženost rozsáhlé teorie o PMSM navíc známé z literatury a pak poměrně stručnou kapitolu o modelování akumulátorů bez hlubšího teoretického pozadí. Stejně tak modelování měničů je dle mého názoru provedeno neúčelně v případě, že se má jednat o modely pro posuzování dynamiky a ztrát v pohonu, kde by bylo vhodné vyhnout se modelování spínacího režimu měniče a vysokým časovým nárokům na simulace. Další výtkou k odborné stránce je srovnávání výsledků trojfázového modelu a modelu v d-q osách doplněným o Parkovu a Clarkovu transformaci. Z matematického pohledu se jedná o identické modely (může sloužit pouze pro kontrolu správnosti realizace uvedených modelů) Dále je v práci je uvedena řada nepřesných, případně nesprávných tvrzení: - ...Stejnosměrné měniče typu DC/DC – pracují v režimu pulzní šířkové modulace PWM (Pulse Width Modulation) s nosnou frekvencí 2-20kHz... (Rozsah frekvencí je obecně mnohem vyšší) - ...V poslední době se jako nejvýhodnější motor pro elektrickou trakci jeví synchronní motor s permanentními magnety (PMSM)... (Je věcí mnoha kompromisů, který motor je výhodnější) - ...Jeho další předností je, že může vyvíjet maximální točivý moment už při nulových otáčkách... (asynchronní může rovněž) - atd. Po formální stránce je práce na dobré úrovni a má logické členění. Přes uvedené výtky student prokázal dobré znalosti a erudici a předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě,
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Odborná úroveň práce | C | 35/50 | |
Splnění požadavků zadání | A | 20/20 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | B | 17/20 | |
Formální zpracování práce | A | 10/10 |
eVSKP id 35946