GAŠPAROVÁ, M. Příběhem vedená „hra-o-vlajku“ pro průmyslové sítě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Fujdiak, Radek

Teoretická i analytická část práce jsou spíše deskriptivní než analytické, a v jednotlivých částech chybí podstatnější závěry, které by shrnovaly, co studentka nalezla v rámci provedené analýzy a jak bude toto zjištění přímo využito v metodickém zpracování práce. To značně omezuje možnosti využití a reprodukovatelnosti při vytváření scénářů. Z pohledu praktické části práce obsahuje vlastní návrh, včetně popisu výběru technologií. Byly vytvořeny scénáře v průmyslovém kontextu, přizpůsobené pro dvě věkové skupiny a pro dvě časové varianty. Testování však proběhlo na malé skupině dobrovolníků, což výrazně omezuje reprezentativnost výsledků a omezuje objektivnost a kvantifikovatelnost dosažených závěrů. Po formální stránce práce obsahuje běžné gramatické, stylistické a typografické chyby, které se často vyskytují v diplomových pracích, a je tak na průměrné úrovni. Práce s literaturou je kvantitativně i kvalitativně dostatečná, avšak i zde se objevují některé formální chyby, jako je různý styl citací. Studentka byla v průběhu studia samostatná, nicméně mohla lépe konzultovat závěry své práce a lépe si rozvrhnout čas během realizace, aby se vyhnula časovému tlaku, který byl do značné míry příčinou chyb v práci. Celkově považuji zadání za splněné, přestože mám výhrady ke kvalitě zpracování. Hodnotím jako Dobře/C (70 bodů).

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Lazarov, Willi

Diplomová práce se zabývá návrhem a tvorbou výukové hry zaměřené na bezpečnost v průmyslových sítích. Teoretická část práce se nejprve věnuje formám vzdělávání a dále pak samotným průmyslovým sítím. Pozornost je věnována zejména gamifikaci a analýze existujících řešení v podobě her s relevantní tématikou a platforem, na kterých se tyto hry nacházejí. Přestože je analýza v kontextu práce detailně komentována, obsahuje určité nedostatky, jako je např. absence taxonomie scénářů nebo chybějící srovnání s později referovanou platformou BUTCA, která je svým zaměřením na bezpečnost v průmyslu relevantní, přičemž studentka se měla možnost během studia i při realizaci práce s platformou a její průmyslovou částí blíže seznámit. Zbylá a podstatná část práce se již věnuje vlastnímu návrhu, vývoji a testování hry. Studentka provedla průzkum na úrovni středních a vysokých škol s cílem zjistit zájem a základní povědomí o konceptu CTF a průmyslových sítí. Průzkumu se zúčastnilo 46 studentů, avšak bez bližšího uvedení zaměření a ročníku jejich studia. Praktická realizace hry je podrobně popsána a využívá kombinaci moderních technologií. Jako vhodné vnímám zejména použití dockerizace, které s ohledem na počet emulovaných zařízení představuje optimální řešení pro produkční nasazení vyvinuté hry. Všechny varianty scénáře hry byly testovány ve dvou iteracích. Testování se zúčastnilo 8 dobrovolníků rozdělených dle obtížnosti hry do dvou skupin. Přestože studentka zpětnou vazbu v práci reflektuje, nelze ji vzhledem k malému počtu účastníků a chybějící specifikaci testovací skupiny kvantitativně měřit. Po formální stránce obsahuje práce typografické a další chyby, které svojí četností mírně snižují její celkovou kvalitu. Jedná se zejména o jednoznakové spojky a předložky na konci řádků, absenci mezer u bibliografických citací a místy opakované vysvětlování zkratek. Převzaté obrázky jsou v práci citovány slovně bez uvedení bibliografických citací, kterých je v práci jinak 45 a až na drobné chyby odpovídají doporučené citační normě. Cíle práce považuji za splněné. S ohledem na výše uvedené nedostatky navrhuji práci k obhajobě s hodnocením C/75.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 159242