KUNOVSKÝ, M. Vliv polohy těžiště vozidla na jeho postřetový pohyb [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. .

Posudky

Posudek vedoucího

Semela, Marek

Diplomová práce částečně splňuje cíle zadání a všeobecné požadavky na závěrečnou práci magisterského studia. Práce je relativně kvalitně rozpracována, ale není dotažená do konce. Práce by mohla být mnohem kvalitnější, pokud by jí student věnoval dostatek času. Práci doporučuji k obhajobě s výhradami.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání D V kapitole 6 jsou kvalitně vytyčeny problematické manévry. V kapitole 7 jsou analyzovány tyto problematické manévry v simulačních programech PC Crash a Virtual Crash. Nedostatkem je, že student nevěnuje dostatečnou pozornost všem vytyčeným manévrům v kapitole 6, některé nejsou analyzovány vůbec. U některých simulací chybí dostatečné zdůvodnění jejich volby. Výběr situací z kapitoly 6 nebyl konzultován s vedoucím práce. Nad rámec zadání je zpracováno měření polohy těžiště vozidla. Studentovi bylo nabízeno provést toto měření v laboratořích Ústavu automobilního a dopravního inženýrství při FSI na VUT v Brně. Z neznámých důvodů si student vybral jiné místo měření, kde měl k dispozici měřící přístroje s menší přesností.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem E Teoretická část je zpracována průměrně. Velkým nedostatkem je 5 prázdných stran (12, 18, 23, 28 a 30), na kterých chybí celé kapitoly 2.1.1 a 2.2.4, konce kapitol 2.2.1, 3.1 a 3.1.1. Tento nedostatek se projevuje nejen v nesourodosti a nekompaktnosti celé teoretické části, ale také později v práci např. na straně 81, kdy se student odkazuje na vzorec č. 17, který měl být na straně 18, ovšem zde není. Daná problematika je proto nepřezkoumatelná. Na stranách 15 a 27 chybí vzorce č. 6 a 26. Dalším nedostatkem je, že některé kapitoly se týkají tématu diplomové práce jen okrajově.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody E V kapitole 8 je poměrně kvalitně zpracováno měření polohy těžiště vozidla. Problematickým a ne zcela přesným se ovšem jeví měření výšky pod osou zadní nápravy skrz kontejner. Na straně 80 je uvedeno: „Výška h1 je kolmá vzdálenost měřená od osy zadní nápravy k zemi“. Jedná se o metodickou chybu, protože je nutné odečíst výšku přípravku pod předními koly, aby výška h1 byla vztažená k vodorovné poloze vozidla.
Odborná úroveň diplomové práce D V kapitole 7.3.2 a 7.3.3 je simulován střet vozidel Toyota a Nissan. Student měl požít střetu dvou stejných vozidel Toyota jako v podkapitolách 7.1 a 7.3.1. Použitím výrazně těžšího vozidla Nissan vnesl do sledované oblasti další parametr, jakým je např. hybnost. V práci je použito nevhodné řazení kapitol. Kapitola 8 měla být před kapitolou 7. Podkapitoly 7.1 a 7.2 měly být prohozené, aby byla zachována souslednost sledovaných jevů z kapitoly 6. Na straně 92 není v seznamu symbolů uvedena jednotka u hodnoty EES – energetického ekvivalentu rychlosti. Na disku CD jsou přiloženy pouze simulace vytvořené v programech, bez těchto programů jsou nepřezkoumatelné.
Přínos pro praktické i teoretické využití D Výsledky uvedené v práci se jeví jako přínosné, chybí ovšem lepší vysvětlení některých jevů vzniklých při simulacích a diskuze jejich vzájemných rozdílů. Některé závěry nejsou detailně rozebrané.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 C Zpracování přehledu literatury a citací je na dobré úrovni. Nedostatkem je, že dva zdroje jsou označeny stejným pořadovým číslem 26 a může tedy dojít k záměně.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň E V práci se objevuje velké množství překlepů. V některých větách jsou slova, která tam evidentně nepatří. Některé věty nedávají smysl vůbec.
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Bradáč, Albert

Práce je vypracována v souladu se zadáním, nicméně jí lze vytknout několik nedostatků: Práce nezmiňuje některé aspekty, které mají v jednotlivých simulačních programech na postřetový pohyb vozidla vliv. Například se programy liší použitým modelem pneumatiky při výpočtu převracení (s tím pak souvisí jiná rychlost potřebná k převrácení) a rovněž se liší jiným způsobem práce s tvarem karoserie. Zatímco PC-Crash pracuje s elipsoidní náhradou, počítá Virtual Crash se skutečným tvarem dle použitého modelu, tedy lze očekávat odlišný úbytek kinetické energie přeměnou na deformační práci. Dále nejsou v práci při porovnávání střetů vozidel uvedeny parametry rázů. V příloze jsou sice přiloženy projekty, ale bez nainstalovaného programu nelze toto ověřit. Na str. 49, obr. 23 - odkaz na zdroj [27], který není v seznamu. Je zde 2× zdroj 26, z toho druhý je označen jako "Archiv autora" - obrázek 23 je výsledkem výpočtu v excelovém souboru, jehož není student autorem (shodou okolností byl vytvořen mnou). Po formální stránce - v práci se nacházejí zcela bezdůvodně 4 prázdné číslované stránky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování C
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce A
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody B
Obtížnost a správnost řešení A
Přínos pro praktické i teoretické využití A
Odborná jazyková úroveň C Kromě gramatických chyb není ani použita jednotná odborná terminologie.
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 49874