MENŠÍK, D. Architektura a umění [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Navzdory obecnému názoru, přednáší Dan svou chválu sterilnosti. Cituji: „Sterilnost je jedinečná možnost vytržení, umožňuje kritický odstup, rozšiřuje vědomí, osvobozuje.“ Vzhledem k nezařaditelnosti Komenského ne-náměstí, přichází s jedinečným konceptem zatažení prostoru do historického jádra, při provedení zdařilé resuscitace nezpochybnitelnou institucí. Odlévá architekturu v kvalitě „vyšší dívčí“, a to ne náhodou oproti historizující pedagogické škole, které navrací zapomenutý smysl. Díky chytrému zapojení hmoty, nekompromisně odpovídá na všechny problémy místa. Fasáda je náměstím a náměstí fasádou; tvoří jeden nerozlučný celek. Prostor podrobený úklidu se stává skutečným; dlážděné fórum s posedávajícími studentkami a je vábícími postaršími výtvarníky, kteří vilně usrkávají kávu a tváří se, že jen obdivují skvěle přemístěný Komenského památník. Románský portál s turniketovými dveřmi a rozeklaným sousoším na konzolách; masa betonu uzemněná hlubokými římsami a nahlodaná okny; monumentální fasáda rozříznutá rampou, pokořující, cituji: „brutální dům se smyslem pro humor“; metafora města v podobě dvou domů s románskými apsidami definujících „vnitřní náměstí“ výstavního sálu pod „mrakem“ levitujících archiválií; sakrální prostor trefně propojující podstaty románského slohu a galerie; Dan a jeho zdařilá hra na nastolení a zpochybnění, v důsledku silně obohacující město. VIVA POSTMODERNA! Postmoderna doceněná.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Dan přináší vysokou intelektuální převahu spojenou se sarkastickým humorem, ale i hlubokým pochopením tématu. Jde na podstatu a svůj jedinečný myšlenkový proces dokáže i přesvědčivě zhmotnit do podoby chtěného daru; daru městu Litomyšl. |
Oceňuji intelektuální přístup okořeněný neustálým zpochybňováním a jistou dávkou sarkasmu a odvahu jít do konfliktu. Návrh nutí k neustálému zamýšlení se a polemice hlubší než otázka líbí/nelíbí. Ašak po funkční stránce již trochu pokulhává.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autor velmi dobře zapojuje důležitou kulturní stavbu do organismu města. Výběrem místa navrací ztracenou důstojnost Komenskému náměstí. To skýtá obrovský potenciál (díky blízkosti významných institucí a centra města), avšak dnes se roztéká někde mezi zbytkovou zelení a technickým zázemím Mountfieldu. Navržený objekt se vyhraňuje proti nevzhlednému parteru obchodu a vymezuje tak nově prostor náměstí. Pro přesvědčivější výraz by bylo vhodné předprostor galerie více vizuálně rozpracovat. | |
Provozní řešení | B | Středem objektu je dvojpodlažní prostor galerie – “náměstí” obklopená “domy” s doplňujícím programem. Obecně toto provozní schéma funguje dobře. Nedostatky vidím v dimenzích zázemí a nepoměrech ploch u některých funkcí ( šatna uklizečky 7,5 m2 vs. šatna návštěvníků 12,5 m2). Problematické jsou rovněž kancelářské prostory bez denního osvětlení (kancelář ředitele a restaurátorů). | |
Technicko konstrukční řešení | D | Objekt je navržen v železobetonovém stěnovém systému a skeletu v podzemní garáži. Jako nadbytečné se jeví podélné průvlaky/stropní trámy a některé sloupy v 1.PP. Světlá výška 2,7m je příliš malá, především pro kavárnu. Nehledě budou-li pod stropem vedeny instalace vzduchotechniky. Skladby podlah a střechy jsou rovněž výškově poddimenzovány. Skladba střechy není navržena jako pochůzí i když v konceptu tomu tak je. | |
Architektonické řešení | A | Autor se vyhýbá samozřejmé líbivosti a s konceptem sterilnosti, jako protiváhou zpopularizované galerie pro všechny, nabízí vytržení. Komponuje silné vnitřní prostory s kahnovskou atmosférou jako parafrázi na romáský sloh. Galerie je uzavřeným náměstím. Historizující fasáda obohacená o napětí nepatřičnosti koinciduje s autorovým přístupem. | |
Formální úroveň | B | Práce nevykazuje žádné závažné formální nedostatky. |
eVSKP id 119092