SOBOTKA, V. Experimentální ověření konceptu aktivního řízení proudu v automobilní aplikaci [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Student zpracoval diplomovou práci navazující na výzkumné aktivity Leteckého ústavu. Téma je velmi složité a student dokázal z teoretického modelu vytvořit reálně fungující systém pro ověřovací zkoušky na vozidle. Práce je zpracována na vynikající úrovni, student nejen navrhl systém, zajistil samostatně objednávky komponent a materiálu, ale i sestavil a ověřil funkčnost celého zařízení. Výsledky ověřil experimentem a prokázal vhodnost a funkčnost svého řešení. Práce je vynikající.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Problematika aktivního řízení proudu je v odborných kruzích relativně dlouhodobě zmiňovaná a lze nalézt i praktická řešení v oblasti letectví. Tato práce se však zabývá spojením tohoto technického problému s automobilovým průmyslem. Je psána v anglickém jazyce a představuje celkem 76 stran psaného textu a několik příloh s fotografiemi. Práce je složena ze 7 logicky členěných kapitol kde po úvodní motivační kapitole následuje popis předchozího výzkumu, na který diplomant navazuje. V kapitole 3 se student zabývá samotným návrhem spoileru na základě požadavků tuhosti při dané rychlosti a zároveň i možnosti měnit úhel nastavení. Kapitola obsahuje řadu graficky zdařilých obrázků a dává tak jasnou představu o celkovém návrhu konstrukce. Diplomant se také zamýšlí nad technologií výroby a krom jiného zvažuje i 3D tisk. Nakonec se však rozhoduje pro smíšenou kompozitní konstrukci, pro kterou jsou na Leteckém ústavu dobré možnosti výroby. Dále detailně a názorně popisuje návrh jednotlivých konstrukčních dílů s ohledem na tvar spoileru a jeho vyrobitelnost. V kapitole 4 je pak návrh závěsu spoileru, který je řešen velmi jednoduše. Škoda, že obě tyto kapitoly se ani okrajově nezmiňují o předpokládaném zatížení spoileru a proto dopředu deklarované požadavky na tuhost a pevnost není možné prokázat. V 5. kapitole student řeší návrh vyfukovacího systému a po výpočtech je zjevná, jak už to u těchto systémů bývá, vysoká energetická náročnost. Výpočet vychází z rychlosti vyfukování u předešlých výzkumů a v práci není vůbec diskutováno zda rychlost vyfukování 4,17 m/s je nebo není dostatečná pro splnění cílů aktivního řízení proudu. V dalším textu je podrobně popsán konstrukční návrh vyfukování s ohledem na nutný tlak a objem tlakové nádoby až ke konkrétním rozměrům fitinků a tlakového regulátoru. Před dokončením samotné konstrukce spoileru ještě student provedl ověření funkčnosti navrženého systému. Svým experimentem prokázal, že navržený systém je schopen při tlaku kolem 9 barů dosáhnout rychlosti vyfukování až 4,2 m/s a že může s úpravami uvedenými v kapitole 5.6.1 být použitelný pro navržený spoiler. 6. kapitola popisuje sestavení systému a instalaci do automobilu. Bohužel však výsledky z měření z důvodů zpoždění výroby spoileru nejsou v této práci obsaženy a byly by jistě velmi zajímavé. Diplomant ve své práci postupoval logicky a srozumitelně a výsledkem je přehledná práce s dobrou grafickou úpravou. Studentovi se podařilo proniknout do komplikované problematiky aktivního řízení proudu a z pozice konstruktéra provedl návrh spoileru, který je využitelný pro další měření. Takto bez potíží splnil požadavky kladené na tento typ závěrečných prací.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 101391