DREŠROVÁ, S. Inkluze neviditelného [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2025.
Studentka Silvie Drešrová je výjimečná osobnost s velmi cílevědomým přístupem, kdy poctivě přemýšlí do posledních detailů o svých návrzích, diskutuje věcně během společných konzultací, pečlivě si zapisuje poznámky… aby ještě týž den napsala obsáhlý mail, kde mi vše shrne a položí další dotazy na věci, kterými si není jistá. Věřím, že časem získá právě tu potřebnou jistotu a přesvědčení, že do svých návrhů vložila spoustu energie už během příprav a analytické části tvorby, a že to ji dává skvělý základ právě k obhajobě svých nápadů a řešených zadání. Ty byly vždy během jejího studia na FA na vysoké úrovni po všech stránkách, jak jsem je mohl poznat. To platí beze zbytku i o její diplomové práci.
| Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
|---|---|---|---|
| Přístup studenta ke zpracování | A | Studentka přistupovala ke zpracování výborně. |
Koncepcní a teoretické zduvodnení predložené práce Diplomová práce vychází z rozsáhlého analytického i osobního výzkumu na téma školství v českém prostředí. V předdiplomové části se autorka zabývá vlivem prostředí na vývoj dětí prostřednictvím vlastních zkušeností nebo zkušeností konkrétních lidí. Tyto příběhy jsou zpracovány citlivě, precizně a srozumitelně, což považuji za jednu z nejsilnějších stránek projektu. Téma školství je velmi komplexní a náročné, obzvlášť pokud se týká dětí – jejich bezpečí, rozvoje, návyků a vzdělávání. Práce k tomuto tématu přistupuje s respektem a velkou ohleduplností, což vytváří silný základ pro samotný návrh. Projekt vychází z konkrétní potřeby nové školy v obci Červenka. Návrh je podrobně rozpracovaný a dobře odpovídá na požadavky moderní školní výstavby. Oceňuji, že autorka myslí na potřeby všech – žáků i učitelů. To se odráží například v návrhu „pokojíčku“ a dalších odpočinkových míst. Velmi dobře je promyšlená také mezipředmětová a mezitřídní spolupráce, která je podpořena samotnou organizací prostoru a jednotlivých tříd. Urbanistické rešení Urbanistická poloha nově navržené školy vychází z reálných potřeb a možností obce. S ohledem na kontext místa považuji zvolenou orientaci za správnou. Hlavní výukové prostory jsou situovány na jižní fasádě, zároveň jsou odkloněny od hluku železniční trati, což je důležité z hlediska akustického komfortu. Budovy mateřské školy a základní školy společně vytvářejí příjemné nástupní náměstí, které přirozeně navazuje na okolní prostředí. Velkým přínosem je přítomnost školní zahrady, která je rovněž orientována na jih. Slouží jako multifunkční prostor pro výuku i volnočasové aktivity v přímé návaznosti na družinu a tělocvičnu. Velmi vítám také samostatný vstup do tělocvičny, který umožňuje její plné využití pro mimoškolní aktivity. Tento prvek zároveň posiluje roli školy jako kulturního a společenského centra obce. Architektonické rešení Interiér:Architektonické řešení interiéru působí uzemňujícím a klidným dojmem. Výrazné využití dřeva nejen jako estetického, ale i statického prvku přispívá k příjemné atmosféře. Doplňující tlumené barvy vnímám jako velmi důležitý prostředek pro orientaci a členění prostoru. Tento přístup pomáhá dětem lépe se v interiéru zorientovat a zároveň přispívá k jejich psychické pohodě. Takto navržená škola naplňuje cíle, které si autorka stanovila na začátku projektu, a považuji to za velmi vhodné a promyšlené řešení. Vnitřní atria a pobytové schody vytvářejí prostorové možnosti pro výuku mimo kmenové třídy. Podporují tak rozmanitější formy výuky než jen tradiční frontální metodu a umožňují spontánní i řízené interakce mezi žáky. Exteriér:Architektonické řešení exteriéru odpovídá školnímu provozu. Členění oken je navrženo tak, aby umožňovalo dostatečné větrání tříd a zároveň dbalo na bezpečnost. Fasáda díky pravidelnému rastru působí klidně a přirozeně. Hmotové rozdělení budovy na dvě části přispívá ke zjemnění celkového měřítka stavby, což má pozitivní vliv jak na vztah k okolí, tak na vnímání prostoru z interiéru. Provozní rešení Provozní řešení školy je jednoduché a funkční. Propojení vstupu do družiny s hlavní komunikační osou budovy považuji za ideální. Umístění jídelny a tělocvičen je dobře dostupné ze všech tříd, přičemž jejich orientace umožňuje samostatné vstupy. Tyto prostory tak mohou fungovat nezávisle na zbytku školy, což je důležité pro jejich případné využití i mimo běžný provoz. Stejný princip je patrný i v řešení kanceláří vedení školy, které mají své vlastní, oddělené místo v rámci celého komplexu. Takové rozvržení provozních celků považuji za velmi dobře promyšlené a funkční, protože umožňuje plynulý a logický chod celé školy. Technicko konstrukcní rešení Zvolený konstrukční rastr 8 × 8 metrů je ideální pro vytváření třídních modulů a zároveň představuje ekonomicky výhodné řešení pro překlenutí těchto rozměrů. Dřevěná konstrukce je z hlediska ekologického přístupu nejvhodnější volbou pro školní budovu, neboť její dopad na území je minimální. Všechny konstrukční detaily jsou zpracovány v souladu s aktuálními standardy a stavebními požadavky, což přispívá k celkové kvalitě a udržitelnosti stavby. Formální úroven Formální úroveň práce je precizní a přehledná. Odpovídá nejen požadavkům kladeným na diplomové práce, ale svou kvalitou se vyrovná i současným návrhům předkládaným do architektonických soutěží na školní budovy v České republice. Práce je úhledně strukturovaná a srozumitelně prezentuje záměr i podstatu návrhu. Celý projekt je promyšlený do nejmenších detailů, což je patrné jak na výkresech, tak ve zpracování konstrukčních detailů i vizualizací.
eVSKP id 167724