KVITKOVSKÝ, M. Revitalizace Červeného Kláštora a klášterního muzea [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2011.
Projekt revitalizace prostoru kláštera si dává nemalý cíl, totiž vyvolat v návštěvníkovi areálu a výstavní expozice pocity, které pravděpodobně zažívali budovatelé a uživatelé kláštera s velmi přísnou klauzurou. V případě návštěvníků muzea to není práce s prostorem za účelem jejich přiblížení se k bohu, či vyjasňování si jejich vztahu k němu. Jde "pouze" o navození atmosféry místa, práci s pocity, nikoli jen spoléhání se na vypovídající sílu historických artefaktů spojených s klášterním životem, či prostorový účin fragmentů historického areálu. Zároveň jde o decentní a uměřenou formu expozice, která se neposunuje do kategorie pouťového zrcadlového bludiště. Myslím, že takový přístup k prezentaci zaniklého klášterního života je v současné převážně ateistické společnosti přínosný. V principu jde o navození pocitu samoty, uvědomění si sebe sama v tomto historickém a kulturním kontextu. Nutně pak projekt proniká do architektuře blízkých oborů, jako je výstavnictví, scénografie, psychologie apod. To vše s velkým respektem k fragmentům historických budov. Práce dává dobrý návod, jak "atraktivně" dodat náplň museu s tématikou mnišského života a pomoci vrátit do podobných objektů život a ruch, který svým charakterem rezonuje s ději, jež se v klášteře v dobách dávno minulých konaly… Dnes jsou tyto prostory prázdné, nepřízeň a lidé dob minulých mnohé zničili a není téměř co vystavovat. Paradoxně se tak otvírá prostor k u nás (myšleno ve středoevropském prostoru) doposud nevšednímu, až experimentálnímu přístupu k prezentaci historických prostor a nemnoha hmotných exponátů. Otázky a náměty k obhajobě: Uvažoval jste o případném využití prostoru kláštera pro dlouhodobější ubytování zájemců o hlubší a intenzivnější poznání tohoto místa?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | Pan Martin Kvitkovský zpracovával diplomovou práci velmi svědomitě a s jemu vlastní vysokou mírou důrazu pro výtvarnou stránku projektu a nalezení základního silného konceptu. |
Diplomová práce sice ukazuje, že autor věnoval jisté úsilí jejímu vypracování a nalezení konceptu, na jehož základě byla navržena expozice muzea, nicméně východiska i závěry vyvolávají celou řadu otázek a pochybností. Formálně práce vykazuje závažné nedostatky. V praxi by bylo nutno práci coby urbanistickou a architektonickou studii ještě zásadně dopracovat a rozšířit.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | F | V textové části diplomové práve autor nastiňuje jisté záměry, na něž však již nenavazují žádné konkrétni řešení. Rovněž v grafické části nahrazuje urbanistickou studii pouze situace zachycující současný stav areálu. Urbanistické řešení, které mělo být odpovídat úrovni urbanistické studie, je nevyhovující. | |
Architektonické řešení | D | Architektonické řešení rovněž spočívá jen na naznačení jistých záměrů, aniž by následovalo konkrétní detailní architektonické řešení. Diplomant v půdorysech pouze barevně vyznačil funkce jednotlivých místností. Detailněji je řešen návrh samotné expozice klášterního muzea. Záměrem autora je vystavit barokní plastiky a historické fragmenty a zároveň přiblížit klášterní symboliku a principy řádů kartuziánů a kamaldulů. Řešení expozice je však velmi schematické. Pro vyvolání pocitu osamocení a uvědomění si sama sebe volí diplomant poněkud banální a povrchní prostředky – návštěvníka přivádí tu do abstraktního bíle osvětleného prostoru, jinde zas do prostoru zcela potemnělého s umělým hvězdným nebem. Řešení je ryze retinální, autor nijak nepracuje se zapojením ostatních smyslů (resp. z předložené práce to není patrné). Nejzávažnějším faktem je snaha o násilné docilování určité atmosféry v místech, které svou specifickou atmosféru má samo o sobě a díky přístupu diplomanta o ni tato místa přijdou. Expozice by tak mohla být úplně kdekoliv a není jasné, proč tedy právě v historicky cenných prostorách Červeného Kláštora? Mimochodem – existencionální pocity osamocení člověka, které by autorem navržená expozice pravděpodobně navozovala, jsou až záležitostí moderní filosofie; pro mnichy bylo a je pobývání v samotě spíše hledáním a nalézáním jejich vztahu k Bohu. | |
Provozní řešení | E | Provozní řešení vychází ze stávajícího stavu dispozic. v návrhu chybí jakékoliv provozní a hygienické zázemí nezbytné pro existenci muzea nebo alespoň stanovisko k (ne)řešení jeho bezbariérového provozu. | |
Technicko konstrukční řešení | E | Řešení vychází ze stávajích dispozic kláštera. Případné stavební zásahy nejsou v návrhu jasné. Popis řešení expozice postrádá jakoukoliv zmínku o použitých materiálech a konstrukcích. Detailně je navržen výstavní box, nicméně předložené řešení spíše vypovídá o snaze vyhovět požadovanému rozsahu dokumentace než o úsilí diplomanta ukázat své schopnosti, s jak umí vypracovat konstrukční detail. Zcela opominutá zůstála technika prostředí (vytápění, klimatizace, ventilace atd.). | |
Formální úroveň | D | Formální úroveň práce je slabá. Analytickou část diplomant nahrazuje obsáhlým popisem historie kláštera a souborem fotografií zachycujících stávající stav areálu a konstrukcí (aniž by bylo snadno zřejmé, která fotografie co zachycuje). Závěry, které by z analýz vycházely a posloužily k formulování myšlenek vedoucích k finálnímu konceptu, jsou nesrozumitelné (lépe řečeno, zcela chybí). Práce postrádá volbu vhodné etapizace, která byla v zadání požadovaná. Závažné formální nedostatky jsou i u výkresů, ze kterých sestává urbanistická a architektonická studie. U situace chybí severka a legenda, není jasné, co je v situaci pro vyjádření záměru podstatné. U půdorysů rovněž chybí severka, měřítko, legenda či výkazy výměr. Totéž postrádají i detailní půdorysy jednotlivých výstavních místností, u nichž by navíc mělo být dosaženo jejich snadnějšího lokalizování v rámci celkových půdorysů. U práce, která spočívá v rekonstrukci či adaptaci stávajících budov, by se dalo očekávat srozumitelné vyjádření stávajícího stavu a nových zásahů. |
eVSKP id 38901