NÁVARA, M. Zpracování lokalizačních dat a jejich přesnosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.
Bakalářská práce navazovala standardním způsobem na semestrální projekt, ve kterém měl student především analyzovat potřebné operace s naměřenými daty, sestavit posloupnost těchto operací, provést základní implementaci a ověřit funkčnost operací. Součástí bylo i studium potřebné teorie. Při řešení semestrálního projektu bylo pracovní úsilí studenta menší, než bylo vzhledem k jeho výchozím znalostem v dané problematice potřebné, což způsobilo, že již výsledky teoretického návrhu byly nekonzistentní a vykazovaly mnoho nedodělků. Řešení bakalářské práce v řádném termínu bylo tedy založeno na nedostatečně nastudované teorii. K navýšení pracovního úsilí při řešení bakalářské práce v řádném termínu nedošlo. To způsobilo, že se student i přes zvýšené úsilí před řádným termínem odevzdání práce dostal do časové tísně a ne všechny části byly nakonec vypracovány v potřebném rozsahu. Následkem toho nebyla práce na I. termínu SZZ úspěšně obhájena a bylo doporučeno její přepracování. Iniciativa studenta při řešení dílčích úkolů byla v průběhu prvního období vypracování nižší a v období dopracování práce již byla navýšena, nicméně ne všechny významné prohřešky byly odstraněny. Za nejzávažnější nedostatek považuji prakticky zcela chybějící část o senzorech orientace a jejich korekcí, jenž tvoří polovinu celé problematiky lokalizace. Je na posouzení komise, jak závažným nedostatkem shledají tuto zcela chybějící část. V předchozí verzi práce bylo uvedeno chybné řešení korekce senzorů orientace, které již ale není v současném vypracování vůbec obsaženo. Student pracoval v období přepracování práce samostatně. Drobné dotazy byly zodpovídány prostřednictvím e-mailu. Finální text byl zaslán ke kontrole 5 hodin před tiskem práce. Část zabývající se vyhodnocením experimentů byla dopracována a byly již získány konkrétní výsledky, nicméně ne všechny části experimentů byly plně vyhodnoceny. Např. vyhodnocení odchylek mezi dvěma měřicími systémy na určité trajektorii není zpracováno. Domnívám se, že v této části mohlo být získáno více praktických výsledků na základě dříve provedeného experimentu. Bakalářská práce v současné podobě již i přes uvedené výhrady prokazuje bakalářské schopnosti studenta a doporučuji ji proto k obhajobě s hodnocením E (57 bodů).
Bakalářská práce studenta Marka Návary se zabývá sjednocením dat z různých senzorů určených pro lokalizaci mobilního robota. Cíli práce bylo navrhnout, implementovat a ověřit algoritmy pro přepočet údajů z jednotlivých senzorů do jednoho referenčního souřadného systému. Dále pak implementovat algoritmy pro výpočet různých chybových charakteristik naměřených dat. Lze konstatovat, že všechny cíle byly splněny. Z hlediska náročnosti práce odpovídá bakalářské úrovni. Pro úspěšné zvládnutí bakalářské práce bylo nutné seznámit se s problematikou satelitní navigace, s různými souřadnicovými systémy, převody mezi nimi atd. Práce má 51 stran a obsahuje 8 kapitol. Mimo úvod a závěr jsou to kapitoly věnující se problematice různého umístění senzorů na jednom robotovi, unifikaci dat naměřených z jednotlivých senzorů a převodům mezi různými souřadnicovými systémy používanými pro vyjádření globální polohy na zemi. Dále jsou to kapitoly popisující implementaci navrhnutých algoritmů a také jejich ověření v reálném i simulovaném prostředí. Po formální stránce je práce na průměrné úrovni. Avšak problematika je z práce poměrně těžko pochopitelná. U některých vzorců chybí podrobnější popis veličin či jednotek (3-15 až 3-17 parametry ‚a‘ a ‚b‘ se ve vzorcích nevyskytují). Na grafickém zpracování rovnic by se taky dalo zapracovat. Popisy obrázků, tabulek nejsou od sebe nijak odlišeny avšak mají své číslování, což je zbytečně matoucí. Jedná se však o výhrady, které lze u bakalářské práce do jisté míry tolerovat. Celkově by bylo vhodné se při psaní soustředit na srozumitelnost a návaznost textu. Zdrojové kódy v příloze jsou poměrně dobře čitelné a lze je označit za původní práci studenta. Celkově bych na práci vyzdvihl schopnost studenta se zorientovat v ne příliš jednoduché technické oblasti. Naopak bych doporučil se příště více soustředit na pečlivější vyjadřování a snažit se nedávat čtenáři příležitost ptát se „proč“. Práci doporučuji k obhajobě.
eVSKP id 77436