MONČEK, M. Laboratorní úloha k autentizačním kartám přístupových systémů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Cílem práce bylo vytvořit laboratorní úlohu k autentizačním kartám přístupových systémů. V prvních třech kapitolách autor popisuje architekturu a fungování přístupového systému. K této části práce nemám výhrady. Čtvrtá kapitola je věnována identifikačním předmětům. Zde je nedostatkem skutečnost, že popis struktury a zabezpečení autentizačních dat je dosti povrchní a Wiegandův jev (s. 22) je v ní vysvětlen nesrozumitelně. Další kapitoly se zabývají problematikou klonování a emulace přístupových karet a také konceptu úlohy. Samotná úloha je uvedena v příloze práce. Úlohu jsem si vyzkoušel a je funkční. Za nedostatek úlohy považuji, že studentům není explicitně prezentována struktura autentizačních dat, což je důsledkem výše kritizovaného nedostatku čtvrté kapitoly. Autor mohl například vytvořit kartu pro přístup do nějaké hypotetické firmy, kde by byla data a jejich zabezpečení na kartě vysvětlena bajt po bajtu. Z formálního hlediska je práce na průměrné úrovni. V této souvislosti za významnější nedostatek považuji, že odkazy na literaturu jsou psány ve formě horního indexu. Oceňuji, že student vypracoval dokumentaci pro vyučujícího a zejména, že inovoval panel stávající úlohy přístupového systému. Zde prokázal řemeslnou zručnost a invenci. Z hlediska přístupu a řešení práce lze konstatovat, že si student nevytvořil plán prací a vše řešil na poslední chvíli. Laboratorní úlohu jsem si mohl vyzkoušet až pár dní před odevzdáním práce a text práce jsem si mohl přečíst až po jejím odevzdání do informačního systému. Celkově konstatuji, že zadání práce bylo splněno a práci hodnotím stupněm Velmi dobře (85 bodů).
Cílem bakalářské práce bylo nejen teoreticky popsat různé typy autentizačních karet a jejich zabezpečení, ale také prakticky demonstrovat jejich fungování a zranitelnosti prostřednictvím laboratorní úlohy, kterou studenti mohou provádět během výuky. Vlastní práce vykazuje solidní úroveň technického zpracování, avšak obsahuje několik nedostatků v typografii a prezentaci technických informací. Typografická pravidla jsou občas porušována (např. str. 10 schází tečky na konci vět za odrážkami, str. 24 dvojtečka v nadpisu kapitoly, nestandardní odkazy na literaturu, apod.). Rozsah práce je přiměřený danému tématu, avšak formální úprava technické zprávy vykazuje určité nedostatky. Elektrická schémata jsou nedbale nakreslená; např. obr. 2. schází uzly, rezistor není jedním vývodem připojený, na obr. 5 jsou použity nestandardní schématické značky a kondenzátor je nesprávně zapojený v sérii s cívkou, kde by měl být zapojen paralelně. Jazyková úroveň práce je na dobré úrovni, text je psán srozumitelným a odborným jazykem. Odborná úroveň práce je solidní, ale prezentace technických detailů by mohla být výrazně vylepšena. Popis funkce karet, autentizačních protokolů a elektrické funkce je proveden převážně textově, chybí zde znázornění funkčnosti pomocí elektrických schémat, obrázků a diagramů. Vizualizace těchto prvků by značně přispěla k lepšímu pochopení technických aspektů práce a zvýšila její pedagogickou hodnotu. Praktická část práce se zaměřuje na tvorbu laboratorní úlohy, která je detailně popsána. Autor přehledně popisuje postupy klonování a emulace karet pomocí různých zařízení a nástrojů jako je Arduino s modulem MFRC 522 a iCopy X100. Vytvořené návody jsou srozumitelné a dobře použitelné pro studenty v rámci laboratorních cvičení. Výstupem jsou také HTML stránky, které slouží jako doplňující materiál k laboratorní úloze. Bakalářská práce splňuje požadavky zadání, student Martina Monček prokázal schopnost samostatně řešit zadaný technický úkol. Vzhledem k popsaným nedostatkům navrhuji hodnocení 82 bodů.
eVSKP id 159130