PAVLÍK, J. Přestavba výukového přípravku jeřábu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Baštán, Ondřej

Zadáním pana Pavlíka bylo navrhnout a zrealizovat přestavbu výukového přípravku jeřáb na model automatického skladového zakladače, který by bylo možné využít jako fyzickou prezentaci virtuálního modelu automatického skladu využívaného při výuce předmětu BPC-PPA. Student pracoval relativně samostatně, pravidelně konzultoval a na konzultacích informoval o dosavadním postupu. Prezentační a formální úroveň práce je na velmi dobré úrovni. Jednotlivé kapitoly jsou logicky uspořádány a obsahují informace, které přímo souvisejí s realizovanou prací. Na informace uvedené v úvodní rešerši se autor vhodně odkazuje stejně tak jako na použité literární zdroje. Svým rozsahem je textová část s 37stranami od úvodu po závěr spíše průměrná. V první části práce student nejprve analyzuje jak stávající řešení jeřábu, tak komerční řešení automatických skladových manipulátorů a dopravníkových systémů, přičemž výsledky této analýzy následně využívá při návrhu mechanické koncepce skladu. Dále navrhuje model skladu a vhodně volí akční a senzorické členy tak, aby výsledné elektrické řešení bylo kompatibilní se standardním vstupně výstupním rozhraním používaným v laboratořích pro výuku průmyslové automatizace. V neposlední řadě navrhuje jednoduchý PLC program včetně vizualizace, pomocí kterého demonstruje funkčnost celého konceptu. Celkově dosažené výsledky splnily téměř bez výhrad definované požadavky a s drobnými úpravami budou použity pro realizaci laboratorních přípravků. Z tohoto důvodu hodnotím práci 88 b, B.

Navrhovaná známka
B
Body
88

Posudek oponenta

Husák, Michal

Předložená práce popisuje návrh a realizaci přestavby výukového přípravku. Po formální stránce je text logicky dělen a splňuje požadovaný rozsah. V první části práce je popsán původní stav přípravku. V rámci navazující kapitoly pak student popíše dostupná technická řešení autonomních skladů. Na základě této rešerše vytvoří vlastní elegantní konstrukční návrh z dostupných komponent a 3D tisku. Popíše jeho dílčí komponenty, zadokumentuje elektrické rozhraní mezi přípravkem a řídicím systémem a následně celou jeho realizaci. Výhradu mám pouze k absenci jakéhokoliv ověření mechanických vlastností stroje před realizací. Největší výhradu ale mám ke kapitole sedmé, kde je popsán testovací SW. Volba programovacího jazyka, pro tento typ úlohy, není zrovna vhodná. Jazyk Ladder Diagram má sice samo popisné vlastnosti, ale ne v tomto případě. Student danou úlohu řešil pomocí Set-Reset logiky, což nelze (není vhodné) dělat v případě proměnných, které jsou výstupem funkce a mění stav po každém cyklu PLC. Navíc to provádí na více místech, čímž se kód stává nepřehledný a potencionální chyba nedohledatelná. Programové výstupy této práce bohužel nevypovídají o dobrých programátorských schopnostech autora. I přes uvedené nedostatky v programu jsou ostatní části práce na výborné úrovni. Hodnotím proto známkou B – 80 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 151776