ŠUĽAK, A. Rekonstrukce povrchu vozovky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Zháňal, Lubor

Diplomová práce splňuje všechny body zadání a je kvalitně vypracována po formální i odborné stránce. Je třeba ocenit, jak se autor vypořádal s náročnou problematikou, která je navíc poměrně unikátní a neprobádaná, což vyžadovalo velké zapojení vlastní tvůrčí invence. Autor postupoval velice samostatně a systematicky, implementoval několik rozličných metod zpracování, případně je vhodně kombinoval a vylepšoval. Výsledkem práce je softwarový nástroj, který je nejen funkční a užitečný, ale nezvykle na poměry studentů strojního inženýrství i vcelku dobře naprogramovaný. Z pohledu vedoucího tato práce předčila očekávání a nelze ji než doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Porteš, Petr

Tématem diplomové práce studenta Bc. Andreje Šuľaka byla rekonstrukce povrchu vozovky. Konkrétním úkolem bylo sestavení algoritmu, který z dat získaných opakovaným průjezdem vozidla snímajícího povrch vozovky pomocí laserových snímačů, vytvoří polygonální síť ve formátu STL. Student se v úvodních kapitolách zabývá přehledem základů skenování a terminologií. V další přehledové kapitole zaměřené na zpracování dat se autor věnuje metodám, jako např. zpracování mračna bodů, filtrování šumu, rekonstrukce sítě, které v další části práce použije pro sestavení a odladění algoritmu rekonstrukce povrchu vozovky. V následující kapitole seznamuje diplomant s nástroji (Telematrix, SAMS) a metodou rekonstrukce pohybu vozidla, která byla vyvinuta na ÚADI a použita pro získání měřených bodů povrchu vozovky. Hlavní částí diplomové práce je kapitola „Rekonstrukce tratě“, v rámci které provedl analýzu měřených dat a vypracoval tři přístupy rekonstrukce vozovky. První využívající bilaterární filtr, druhý využívající Laplaceovy metody odšumování a třetí využívající přirozený souřadný systém. Všechny tři metody porovnal z hlediska robustnosti algoritmu, úrovně odšumování, rovnoměrnosti sítě a vlivu šumu. Na závěr vypracoval dva postupy na doplnění okolního terénu, tj. na vymodelování povrchu terénu mimo měřené body. Pro všechny algoritmy student sestavil a odladil skripty (funkce) v programovém prostředí Matlab, jež tvoří přílohy k této práci, a sestavil aplikaci pro snadné použití těchto funkcí během prací na rekonstrukci povrchu vozovky. Na přístupu studenta je nutné ocenit s jakým nadhledem zpracoval toto atypické zadání diplomové práce, které neumožňovalo standardně využít postupy naučené během studia. Student se velmi dobře zorientoval v zahraniční literatuře a osvojil si problematiku, kterou správně aplikoval během zpracovávání své diplomové práce. Závěrem lze konstatovat, že student splnil požadavky zadání. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 117265